آفتاب

دیدار "پرثمر" نواز شریف و اشرف غنی و خوش بینی نسبت به بهبود روابط افغانستان و پاکستان

دیدار "پرثمر" نواز شریف و اشرف غنی و خوش بینی نسبت به بهبود روابط افغانستان و پاکستان

نخست وزیر پاکستان در دیدار با رئیس جمهوری افغانستان متعهد شد تا از اقدامات وی برای به پای میز مذاکره کشاندن طالبان حمایت کند؛ اقدامی که حاکی از بهبود روابط میان این دو کشور است.

نخست وزیر پاکستان در دیدار با رئیس جمهوری افغانستان متعهد شد تا از اقدامات وی برای به پای میز مذاکره کشاندن طالبان حمایت کند؛ اقدامی که حاکی از بهبود روابط میان این دو کشور است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری الجزیره، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان که برای یک نشست دو روزه روز جمعه وارد پاکستان شد، در چند هفته گذشته از طالبان دعوت کرده بود تا به مذاکرات سازش ملی افغانستان ملحق شوند.

نواز شریف، نخست وزیر پاکستان در این نشست گفت: بار دیگر تاکید می‌کنم که یک افغانستان صلح آمیز، با ثبات، متحد و رو به ترقی جزو منافع ملی مهم و ضروری پاکستان قرار دارد.

نواز شریف در این نشست همچنین از ابتکار عمل اشرف غنی حمایت کرده اما افزود: این روند باید کاملا تحت رهبری دولت افغانستان باشد.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین اولویت پاکستان ساخت یک همسایه صلح آمیز است. از همین رو من خواستار همکاری مستحکم، جامع و بادوام میان پاکستان و افغانستان هستم که به امنیت و رفاه این دو کشور کمک کرده و تلاش‌ها برای صلح و توسعه در این منطقه را تقویت می‌کند.

اشرف غنی نیز خواستار تلاشی مشترک برای سرکوب افراط گرایی در هر دو کشور شده و گفت: هرگونه بی‌ثباتی در پاکستان ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و هرگونه بی‌ثباتی در افغانستان شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در این نشست مهم، این دو رهبر همچنین متعهد شدند تا فصل جدیدی از همکاری اقتصادی را آغاز کنند و اشرف غنی گفت: این نشست سه روزه به 13 سال روابط تند و تلخ پایان داده است.

در همین حال شری رحمان، سفیر سابق پاکستان در آمریکا که به همراه چندین تن دیگر از سیاستمداران پاکستانی با اشرف غنی دیدار کرده است، گفت: هر دو طرف با نظر مثبت و خوشبینی در این نشست حضور پیدا کردند که آغازی برای از سرگیری روابط دو جانبه است. اشرف غنی در تلاش است تا در تمامی مکان‌های درست برای خود دوست پیدا کند. کاملا مشخص بود که او خواستار یک آغاز تازه است. این یک لحظه کلیدی در این روابط دو جانبه است.

اشرف غنی پس از دیدار با نواز شریف در کنفرانسی خبری گفت: اجازه نخواهیم داد تا گذشته، آینده را از بین ببرد. نواز شریف از تصمیم و راه‌حل‌های من استقبال کرده است.

نواز شریف گفت: کشورهای ما با چالش‌های دشوار و ترسناکی همچون افراط گرایی و تروریسم، محیط امنیتی بی‌ثبات و پرخطر و جنایت‌های چندملیتی مواجه هستند. من مطمئنم که ما با راه حل‌های مشترک می‌توانیم با آن‌ها مقابله کنیم.

پس از دیدار این دو رهبر، وزرای اقتصاد این دو کشور توافقنامه‌ای را مبنی بر دو برابر کردن میزان تجارت میان این دو کشور تا سال 2017 میلادی و همچنین تسهیل پروتکل‌های گمرکی امضا کردند.

اشرف غنی و نواز شریف گفتند، همکاری در زمینه‌های اقتصادی و انرژی پایه‌های وضعیت امنیتی بهتر در این منطقه پرمشکل را همزمان با خروج نیروهای ناتو از افغانستان شکل می‌دهد.

انتهای پیام

کد N581396

وبگردی