آفتاب
بر سر مساله حقوق بشر،

سازمان ملل آماده مقابله با کره شمالی می‌شود

سازمان ملل آماده مقابله با کره شمالی می‌شود

سازمان ملل در حال آماده کردن خود برای مقابله با کره شمالی بر سر سوابق ناخوشایند حقوق بشر در این کشور است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کمیته‌ای از مجمع عمومی سازمان ملل روز سه شنبه درباره صدور قطعنامه‌ای که توسط اتحادیه اروپا و ژاپن درباره نقض حقوق بشر در کره شمالی مطرح شده، رای گیری می‌کند. اتحادیه اروپا و توکیو خواستار انجام تحقیقات درباره سوابق حقوق بشری کره شمالی شده‌اند و پیونگ یانگ در صورت تصویب این قطعنامه باید پاسخگوی این موارد باشد.

پیش نویس این قطعنامه بر مبنای گزارشهای کسب شده از شبکه گسترده‌ای از وجود اردوگاه‌های کار اجباری و آمار بالای شکنجه، اعدام‌های بدون دادگاهی شدن و تجاوز، از پناهجویان کره شمالی که در خارج ساکن هستند، تهیه شده است.

در همین حال کوبا در دفاع از دولت کره شمالی، متممی را به سازمان ملل ارایه کرد و بر مبنای آن از مقام‌های سازمان ملل خواست تا به جای ارایه پرونده کره شمالی به دادگاه کیفری بین‌المللی با انجام سفرهای تحقیقی و مذاکرات با دفتر حقوق بشر سازمان ملل حقایق را بیابند.

حمایت‌های 48 کشور جهان از جمله آمریکا از درخواست اتحادیه اروپا و ژاپن امیدواری‌ها را در رای مثبت به این پیش نویس و تلاش‌ها برای اعمال فشار به شورای امنیت برای انجام اقدامات بیشتر علیه پیونگ یانگ افزایش می‌دهد.

یکی از مقام‌های دیده‌بان حقوق بشر گفت: این قطعنامه درباره قربانیان است و جهان در کنار قربانیان ایستاده است. ما درباره تعداد کمی از قربانیان سخن نمی‌گوییم بلکه منظور ما میلیون‌ها تن از کسانی است که در 60 سال گذشته قربانی حکومت کره شمالی شده‌اند.

پس از به رای گذاشته شدن این پیش نویس در کمیته مجمع عمومی سازمان ملل این قطعنامه ماه آتی میلادی به رای تمام اعضای مجمع عمومی می‌رسد.

اما هنوز این مساله باقی است که آیا شورای امنیت از این قطعنامه پیروی می‌کند یا خیر و پیونگ یانگ را به دادگاه لاهه ارجاع می‌دهد؛ اقدامی که احتمالا چین و روسیه با آن مخالفت می‌کنند.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی قرار است هفته آینده فرستاده خود را برای انجام مذاکرات به روسیه اعزام کند.

پیونگ یانگ این قطعنامه را به عنوان یک اقدام مقابله‌ای رد کرد و گفته که این مساله توطئه‌ای از جانب آمریکا برای سرنگونی دولت کره شمالی است.

انتهای پیام

کد N581350

وبگردی