آفتاب

دیابت؛ ارمغان نامیمون دنیای مدرن

دیابت؛ ارمغان نامیمون دنیای مدرن

یک متخصص اورولوژی گفت: دیابت، حاصل مدرنیته شدن جامعه و تمدن است، چرا که تغذیه نامناسب و کم‌تحرکی در زندگی‎های امروزی بیشتر به چشم می‏‌خورد.

یک متخصص اورولوژی گفت: دیابت، حاصل مدرنیته شدن جامعه و تمدن است، چرا که تغذیه نامناسب و کم‌تحرکی در زندگی‎های امروزی بیشتر به چشم می‏‌خورد.

دکتر حسن یاری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه زنجان، اظهار کرد: دیابت بیماری قرن است و یک بیماری متابولیک محسوب می‎شود، چرا که امروزه بواسطه نوع زندگی، تغذیه و کم‎تحرکی شانس ابتلا به بیماری دیابت رشد بسزایی داشته است. به همین دلیل خانواده‎ها نباید نسبت به این مهم بی‏‌تفاوت باشند.

وی با اشاره به انواع دیابت افزود: دیابت دو نوع دارد؛ نوع اول در کودکان مشاهده می‌شود که منشاء ارثی ندارد و بیشتر به دلیل تغییر سبک زندگی، نحوه تغذیه و چاقی مفرط ایجاد می‌شود. در نوع دوم علت وراثت نیز مطرح می‌شود و بیشتر در افراد بزرگسال و در دهه سوم عمر دیده می‌شود. میزان پراکندگی این بیماری نیز در هر دو جنس زن و مرد به یک میزان است.

یاری تصریح کرد: دیابت در طولانی مدت تمام ارگان‎های بدن را درگیر کرده و باعث ایجاد بیماری‎های مختلف از قبیل نارسایی‎های قلبی و عروقی، سکته مغزی، کم‎بینایی و نابینایی چشم، نارسایی کلیه و ... می‌شود؛ چرا که دیابت و فشارخون دو عامل مهم زمینه‎ای برای نارسایی کلیه به شمار می‌روند. همچنین این بیماری سبب بوجود آمدن زخم‎های شدیدی در اندام تحتانی بدن می‌شود. از این حیث افرادی که سابقه دیابت در خانواده‎های خود دارند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌ پزشکی زنجان درباره علائم دیابت، یادآور شد: برخی از افراد دیابت پنهان دارند، به طوری که تا مدت‎ها علایم بیماری در آنها مشخص نمی‌شوند و در برخی مواقع هنگام بارداری در زنان نمایان می‌شود. در واقع پرنوشی، پرادراری و اشتهای کاذب از علایم مهم در شناسایی بیماران دیابتی است. تشخیص نیز با آزمایش قند ناشتا صورت می‎گیرد؛ به طوری که اگر قند زیاد بالا نرفته باشد با رژیم ساده بدون تجویز دارو کنترل می‌شود، اما در غیر این صورت با استفاده از تزریق انسولین باید تحت درمان باشند.

انتهای پیام

کد N581275

وبگردی