آفتاب

اتحاد آمریکا، ژاپن و استرالیا بر سر همکاری‌های دفاعی و مخالفت با روسیه

اتحاد آمریکا، ژاپن و استرالیا بر سر همکاری‌های دفاعی و مخالفت با روسیه

رهبران آمریکا، استرالیا و ژاپن امروز (یکشنبه) در خصوص تعمیق روابط امنیتی توافق کردند؛ اقدامی که احتمالا واکنش تند پکن را به همراه خواهد داشت.

رهبران آمریکا، استرالیا و ژاپن امروز (یکشنبه) در خصوص تعمیق روابط امنیتی توافق کردند؛ اقدامی که احتمالا واکنش تند پکن را به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، شینزو آبه و تونی ابوت، نخست‌وزیران ژاپن و استرالیا بر سر تعمیق همکاری نظامی و مشارکت برای تقویت امنیت دریایی در حوزه آسیا- اقیانوسیه توافق کردند. این دیدار که برای اولین بار از سال 2007 میان این سه متحد برگزار شد، ممکن است که با واکنش شدید پکن رو به رو شود.

باراک اوباما اخیرا در جریان سفر به پکن با شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین بر سر مسائلی از جمله تغییرات جوی و تجارت توافق کردند و ژاپن و چین خواستار ارتقای روابط شدند.

چین تلاش‌های دولت اوباما برای تعمیق اتحاد با سایرکشورهای منطقه را تلاش برای تضعیف قدرت رو به رشد چین می‌داند. رهبران آمریکا، استرالیا و ژاپن در جریان کنفرانس خبری مشترکی توافق خود را اعلام کردند اما با این حال خبری از مانورهای نظامی خاص و یا استقرار نیروهای جدید در این منطقه گزارش نشده است.

نخست وزیر ژاپن پیشتر گفته بود که می‌خواهد روابط دفاعی عمیق‌تری میان کشورش با آمریکا و استرالیا برقرار شود تا از برقراری صلح در سراسر منطقه آسیا- اقیانوسیه اطمینان حاصل کند.

از سوی دیگر این سه متحد برای مخالفت با اقدامات روسیه در کریمه متحد شدند و متعهد شدند که با اقدامات مسکو مخالفت کنند.

در بیانیه این سه رهبر آمده است: ما با اقدامات تحریک آمیز روسیه در خصوص الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه وسایر اقدامات برای بی‌ثبات کردن شرق اوکراین مخالفت می‌کنیم. ما متعهد شده‌ام تا عاملان ساقط کردن هواپیمای MH17 را به پای میز محاکمه بیاوریم.

رهبران گروه 20 که برای نشستی دو روزه گرد هم آمده‌اند، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را تحت فشار قرار داده‌اند و می‌گویند کاخ کرملین از جدایی‌طلبان روس‌گرا، با سلاح و مهمات و نیروی پشتیبانی می‌کند؛ ادعایی که مسکو نمی‌پذیرد. رهبران غرب روز شنبه به پوتین نسبت به تحریم‌های بیشتر در صورت عدم خاتمه به ناآرامی‌ها در شرق اوکراین هشدار دادند.

انتهای پیام

کد N581270

وبگردی