آفتاب

گرت پورتر: نتیجه مذاکرات را توافق درباره تحریم‌ها مشخص خواهد کرد

گرت پورتر: نتیجه مذاکرات را توافق درباره تحریم‌ها مشخص خواهد کرد

ایرنا نوشت:

در این شرایط به نظر می‌رسد که تنها نرمش بیش‌تر و بازنگری آمریکا در مورد برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران مذاکرات را از شکست نجات خواهد داد.

اندیشکده تروث آوت، در گزارشی در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران به قلم گرت پورتر، روزنامه‌نگار و کارشناس مسائل هسته‌ای نوشت: در حالی که مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵‌ روزهای آخر خود قبل از ضرب‌الاجل (۲۴ نوامبر) را سپری می‌کند؛ مساله توانایی غنی‌سازی دیگر بحث اصلی مورد اختلاف دو طرف نیست بلکه جایگاه آمریکا در برداشتن تحریم‌ها علیه ایران است که البته بدون نرمش آمریکا در این مورد احتمال رسیدن به یک توافق جامع وجود ندارد.

مساله میزان ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم نیز دیگر بحث اصلی مورد اختلاف دو طرف نیست.

در این گزارش با بیان این که اگرچه آمریکا هنوز به دنبال کاهش تعداد سانتریفیوژهای فعال ایران است ادعا شده است: اخیراً‌ برخی مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند که آمریکا خواستار کاهش تعداد سانتریفیوژها به ۶ هزار سانتریفیوژ است که البته این ادعا در ۴ نوامبر در روزنامه لس آنجلس‌تایمز نیز مطرح شده بود.

این در حالی است که دولت آمریکا پیش‌تر تنها راضی به تعداد هزار و پانصد سانتریفیوژ بود اخیراً‌ به صورت رسمی تعداد ۴ هزار سانتریفیوژ را مدنظر خود دانسته بود.

به گزارش ایسنا، مذاکره‌کنندگان ایرانی تاکنون هرگونه توافق در مورد تعداد سانتریفیوژها را رد کرده‌اند.

در ادامه گزارش گرت پورتر آمده است: بر این اساس به نظر می‌رسد که دو طرف توافقات اولیه‌ای در مورد تعداد سانتریفیوژها با یکدیگر داشته‌اند، اما در مورد برداشته شدن تحریم‌ها،‌ شرایط کاملاً‌ متمایز است.

دولت اوباما به این مساله آگاه است که برای مجاب کردن ایرانی‌ها به امضای توافق‌نامه باید انگیزه کافی را برای آن‌ها فراهم کند بر همین اساس مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که حاضرند همه تحریم‌های نفتی ایران را که از سال 2012 صادر شده است، به صورت یک‌جا بردارند.

آمریکا هم‌چنین حاضر شده است که بخشی از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکایی علیه ایران را باطل کند اما تعداد زیادی از تحریم‌های یک جانبه آمریکایی و نیز تحریم‌های شورای عالی امنیت برای چند سال باقی خواهند ماند که البته این مساله به شدت مورد انتقاد مذاکره‌کنندگان ایرانی است.

دولت اوباما تحت فشار مجلس سنای نمایندگان و لابی‌های صهیونیستی به صورت رسمی اعلام کرده است که تحریم‌ها را تعلیق خواهد کرد و توافق جامع با ایران به معنای برداشته شدن همه تحریم‌ها به صورت یک‌جا نخواهد بود؛ برداشته شدن همه تحریم‌ها اقدامی است که باید در انتهای اجرای روند توافق‌نامه انجام شود نه در ابتدای آن.

در این شرایط به نظر می‌رسد تنها نرمش بیش‌تر و بازنگری آمریکا در مورد برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران مذاکرات را از شکست نجات خواهد داد.

 مذاکره‌کنندگان ایرانی همواره اعلام کرده‌اند که تنها خواستار لغو تحریم‌های ضد ایرانی هستند و تعلیق تحریم‌ها مورد قبول واقع نخواهد شد.

 

17503

کد N581099

وبگردی