آفتاب

سخنگوی پبشبن شورای نگهبان:طرح حمایت از امر به معروف،تداخل وظایف قوا است

سخنگوی پبشبن شورای نگهبان:طرح حمایت از امر به معروف،تداخل وظایف قوا است

عباسعلی کدخدایی سخنگوی پیشین شورای نگهبان در باره طرح حمایت از آمران به معروف که در مجلس شورای اسلامی در حال تصویب است،به روزنامه شرق گفت:

تداخل وظایف قوا از اشکالاتی بود که من مکرر به دوستان مجلس گوشزد کردم و قطعا این بخش از طرح با ایراد شورای نگهبان هم  مواجه می‌شود. در شورای نگهبان تفکیکی بین وظایف قضایی، اجرایی و تقنینی ایجاد شده‌است. ستادی که در این طرح پیش‌بینی شده‌است یک تداخل کامل از قوای سه‌گانه و درهم است. در نهایت هم مشخص نیست که مسوولیت کار با کیست؟ قوای سه‌گانه را عضو ستاد کرده‌اند درحالی‌که ممکن است اینها در جلسات ستاد شرکت کنند ولی هرکدام راه خود را بروند. پس نمی‌توانند تابع یک وحدت نظر باشند. به نظر من بهتر این بود که وظایف هر سه قوه را در جای خود تبیین و روشن می‌کردند و مسوولیت هر قوه را به خود آن قوه می‌دادند. الان این طرح به احتمال زیاد با ایراد شورای نگهبان مواجه می‌شود و در صورت تصویب هم خیلی در بحث ترویج امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر موثر نخواهد بود. ما باید به دامنه اختیارات خود قوا مراجعه کنیم و در همان چارچوب، وظایفی را برایشان تدوین کنیم.
 
یکی دیگر از اشکالاتی که ما همیشه به دوستان مجلس داشتیم، این بود که وقتی قانونی را با آب‌وتاب زیاد وضع می‌کردند فکر می‌کردند که این قانون در عمل هم به همان شکل قابل اجراست. درحالی که ما باید شرایط سیاسی و اجتماعی، الزامات قانون اساسی و آموزه‌های دینی خود را در نظر بگیریم و بعد در چارچوب این شرایط قانونی وضع کنیم که قابل اجرا باشد. برخی قوانین ما با وجود اینکه در همین دوره تصویب شده‌اند اما متروکه‌اند چون با شرایط اجتماعی ما منطبق نیستند. پس اجرا هم نشده‌اند. قانون باید قابلیت اجرا داشته‌ باشد.

[span] [span]17302

کد N581098

وبگردی