آفتاب

تشدید رویاروی روسیه و غرب/ آیا پوتین تسلیم می‌شود؟

تشدید رویاروی روسیه و غرب/ آیا پوتین تسلیم می‌شود؟

واکنشهای امریکا و غرب در قبال روسیه در حالی رخ می‌دهد که پیشتر پوتین زبان بر بلوف هسته‌ای گشود و غرب را تهدید کرده و همچنین دست به تحرکاتی در پیرامون منطقه بالتیک زده بود.

در حالیکه تحریمهای اقتصادی امریکا و اروپا علیه روسیه روز به روز تنگ‌تر می‌شود و به رغم تاثیرات منفی بر جای گذشته بر اقتصاد این کشور به ویژه توام با کاهش قیمت نفت موجبات کاهش ارزش پول ملی روسیه روبل، افزایش فرار سرمایه ها به خارج ازکشور فراهم نموده است، مقامهای روسی آنرا کم اهمیت می دانند و به گفته ولادیمیر پوتین، با توجه به پیش بینی مقامات این کشور درباره قیمت نفت روسیه با استفاده از ذخایر انباشته شده تمام تعهدات اجتماعی خود را اجرا کرده و اقتصاد کشور را سر پا نگه خواهند داشت.

در این میان دبیرکل ناتو "ینس استولتنبرگ" روز جمعه 23 آبان ماه طی سخنانی اعلام کرد: ناتو شمار نیروهای مسلح مستقر در نزدیکی مرزهای روسیه و پروازهای شناسایی دراین مناطق را افزایش داده است. وی افزود: به موازات این اقدامات، تعداد نیروهای واکنش سریع و انتقال تجهیزات به اروپای شرقی را افزایش خواهیم داد. وی در بخش دیگری از سخنان خود در مصاحبه با نشریه آلمانی "بیلد " که شبکه خبری آ. ان.اس آنرا منتشر کرد، گفت: تصور نمی‌کند جهان در آستانه جنگ سرد قراردارد. دبیرکل ناتو همچنین از بی اعتمادی به روسیه سخن به میان آورد و اضافه کرد روسیه بنیان امنیت اروپا را نابود کرده است. این اظهارات در حالی مطرح شد که یک مقام نظامی روسیه اعلام کرد شانزده موشک بین قاره‎ای از نوع "ایارس" تا پایان امسال در اختیار یگان‎های موشکی راهبردی روسیه قرار خواهد گرفت. ژنرال "سرگئی کاراکائیف"، فرمانده نیروهای موشکی روسیه روز جمعه 23 آبان در مسکو این خبر را اعلام کرد. این موشکها که نمونه توسعه یافته موشک RS-12M2 Topol-M هستند یازده هزار کیلومتر برد دارند. طراحان این موشک‎ها معتقدند هیچ سامانه دفاع موشکی قابلیت رهگیری این موشک‎ها را ندارند.

این چنگ و دندان نشان دادن در حالی اتفاق می افتاد که باراک اوباما در حاشیه نشست سران بیست کشور در شهر"بیرسبن" استرالیا اعلام کرد امریکا تنها ابرقدرتی است که در برابر تجاوز روسیه به اوکراین ایستادگی می‌کند. اوباما افزود: امریکا رهبری مبارزه با ویروس ابولا و تجاوز روسیه به اوکراین را برعهده دارد. اوباما در حضور پوتین خاطر نشان کرد پس ازسرنگونی هواپیمای بویینگ ام.اچ 17 مالزیایی، روسیه به عنوان یک" منبع تهدید "محسوب می‌شود که البته روسیه در چند نوبت، دولت اوکراین را مسبب سقوط این هواپیما قلمداد کرده است.
در همین حال رئیس شورای اروپا روز شنبه 24 آبان اعلام کرد که وزرای خارجه اتحادیه اروپا در حال بررسی اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه به دلیل بحران اوکراین هستند. هرمان وان رومپوی که در حاشیه اجلاس گروه 20 سخن می‌گفت، تصریح کرد که رهبران اتحادیه اروپا قرار است در این اجلاس با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در مورد اوضاع اوکراین رایزنی‌هایی انجام دهند. وی افزود: روسیه باید از انتقال تسلیحات و نیرو از خاک خود به داخل خاک اوکراین جلوگیری کند.این مقام اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد که وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه 26 آبان ماه دیدار خواهند کرد تا در مورد اقدامات بیشتر علیه روسیه مذاکره کنند.

این واکنشهای امریکا وغرب درقبال روسیه در حالی رخ میدهد که پیشتر پوتین زبان بر بلوف هسته ای گشود و غرب را تهدید کرده و همچنین دست به تحرکاتی در پیرامون منطقه بالتیک زده بود. اخیراً نیز پس از انتخابات غیرقانونی ریاست جمهوری و پارلمانی در شرق اوکراین ازسوی جدایی طلبان روس، مسکو بار دیگر تانکها و نیروی نظامی خود را وارد خاک اوکراین نمود که تهاجم شدید نیروهای دولتی اوکراین علیه مواضع جدایی طلبان را در پی داشت.

رییس جمهور روسیه همزمان با تحرکات در پیرامون و درون اوکراین وهمچنین منطقه بالتیک، روند تشکیل اتحادیه اقتصادی اوراسیا را پی گرفته و تاکنون کشورهای قزاقستان، بلاروس و ارمنستان را وارد اتحادیه ای نموده است که قرار است از ژانویه 2015 فعالیت خود را آغاز کند. برغم تلاش پوتین که هدف احیای شبح اتحاد جماهیر شوروی سابق متشکل از کشورهای مشترک المنافع را با هدف کنترل خرج نزدیک و ممانعت از نزدیکی ناتو و اتحادیه اروپا به مرزهای روسیه را در سرمی پروراند، تاکنون اکثر اعضای این مجموعه تمایلی نسبت به الحاق به اتحادیه اورآسیا نشان نداده اند و بعید می نماید در نهایت بیش از نصف اعضای مشترک المنافع به این مجموعه ملحق شوند.

 

کد N581030

وبگردی