آفتاب

المانیتور: تلاش ۳ کشور اروپایی عضو ۱+۵ برای جلب موافقت کنگره آمریکا با توافق هسته‌ای

المانیتور: تلاش ۳ کشور اروپایی عضو ۱+۵ برای جلب موافقت کنگره آمریکا با توافق هسته‌ای

ایسنا نوشت:

پایگاه خبری المانیتور به نقل از منابع اروپایی و کنگره آمریکا گزارش داد: کشورهای اروپایی عضو گروه ۱+۵ هم‌زمان با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل ۲۴ نوامبر (۳ آذر) برای جلب موافقت کنگره آمریکا تلاش می‌کنند.

به نقل از پایگاه خبری المانیتور، کارکنان سفارت‌خانه‌های انگلیس، فرانسه و آلمان در آمریکا در هفته‌های اخیر با اعضای کنگره درباره یک توافق قابل قبول از سوی تمام طرف‌ها وارد مذاکره شده‌اند. به نظر نمی‌آید این اقدام یک تلاش دسته‌جمعی بوده و یا حتی با دولت اوباما، رییس‌جمهور آمریکا هماهنگ شده‌ باشد.

المانیتور گزارش داد: این‌طور به نظر می‌آید که این سه کشور با رویکرد باراک اوباما مبنی بر این که وضع تحریم‌های جدید می‌تواند به مذاکرات هسته‌ای ایران آسیب بزند و تلاش‌های دیپلماتیک را تضعیف کند همراه هستند. اگرچه این اقدام اخیر بیش‌تر روی گزینه‌های احتمالی در صورت تمدید مذاکرات که احتمال آن افزایش یافته متمرکز شده است.

یک مشاور ارشد کنگره به المانیتور گفت که پیام‌های زیادی از سه کشور اروپایی عضو گروه ۱+۵ دریافت شده است.

در طول یک سال گذشته این تلاش‌ها بیش‌تر به شکل برقراری ارتباط کارکنان این سفارتخانه‌ها با سنا بوده است که اکنون بیش‌تر در دست جمهوری‌خواهانی قرار دارد که اوباما را به دلیل رویکردش برای دستیابی به توافق با ایران مورد انتقاد قرار می‌دهند. اما ملاقات در سطح سفیران نیز در حال حاضر در دستور کار قرار دارد.

هم‌چنین یک منبع نزدیک به مذاکرات گفت: کنگره ابزار نگرانی کرده است که اتحادیه اروپا در صورتی‌که مسوولیت شکست مذاکرات متوجه کنگره باشد به طور یک‌طرفه وارد رایزنی با ایران خواهد شد. تحلیل اخیر شورای ملی ایران - آمریکا نشان می‌دهد که اروپا پیش از آمریکا از تحریم‌های ایران آسیب دیده است. اما برخی دیگر بر این باورند که اروپا ریسک افزایش همکاری با ایران در صورت مخالفت آمریکا را نخواهد پذیرفت و می‌گویند که بعضی از کشورها همانند کنگره معتقدند افزایش تحریم‌ها تنها وسیله‌ برای امتیاز گرفتن ایران است.

جرارد آرود، سفیر فرانسه در آمریکا ماه گذشته در گفت‌وگو با شبکه خبری بلومبرگ هشدار داد اعمال تحریم‌های سخت که پیش از این مطرح شده بود، کار را برای موافقت رییس‌جمهور ایران با یک توافق بسیار سخت‌تر می‌کند چون وی نیز در خانه باید مخالفانی را راضی کند.

علاوه بر این سفیر انگلیس از کنگره خواسته بود تا در شرایطی که مذاکرات در جریان است تحریم جدیدی صادر نکنند.

سفیر انگلیس در نوامبر سال ۲۰۱۳ در یادداشتی در یک روزنامه آمریکایی نوشته بود: توافق اولیه ژنو چشم‌اندازی را برای حصول یک توافق جامع در ماه‌های پیش رو به وجود آورده که به طور قطع از شرایط کنونی بهتر است.

وی در ادامه نوشت: ما اکنون با تغییر محرک‌ها به توافق بهتری دست پیدا نخواهیم کرد و باید به مخالفان در تهران اجازه دهیم تا حسن نیت گروه ۱+۵ و مذاکره‌کنندگان خودشان را ببینند.

 

45503

کد N580875

وبگردی