آفتاب

گاردین: درمیان ایرانی‌ها تردیدهای عمیقی نسبت به آمریکا وجود دارد/ فرصت‌های تجاری در انتظار لغو تحریم

گاردین: درمیان ایرانی‌ها تردیدهای عمیقی نسبت به آمریکا وجود دارد/ فرصت‌های تجاری در انتظار لغو تحریم

ایسنا نوشت:

روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ نوشت: شرکت‌های بین‌المللی و ایرانی‌ها خواستار توافقی هستند که با لغو تحریم‌ها علیه ایران موجب بازگشت سرمایه‌گذاران به این کشور شود.

روزنامه گاردین در ادامه نوشت: در میان ایرانی‌ها هنوز تردیدهای عمیقی نسبت به آمریکا وجود دارد اگرچه آن‌ها امیدوارند بتوانند از این بن‌بست هسته‌ای بیرون بیایند.

در این گزارش با اشاره به برگزاری راهپیمایی بزرگ ۱۳ آبان در تهران آمده است: هفته گذشته جمع زیادی از مردم ایران به همراه تعدادی از مقامات که اغلب از اصولگرایان بودند در مقابل سفارت سابق آمریکا در تهران تجمع کردند و شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر دادند. تجمع‌کنندگان در پایان برای موفقیت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای که قرار است هفته جاری برای به نتیجه رساندن تلاش‌های دیپلماتیک بین‌المللی به وین پایتخت اتریش بروند آرزوی موفقیت کردند.

محمد مرندی یکی از اساتید دانشگاه تهران در گفت‌وگو با گاردین، گفت: من فکر نمی‌کنم مذاکرات شکست بخورد چون آمریکا در خانه با مشکلات بزرگ‌تری روبروست. تنش‌ها با روسیه بالا گرفته است و چین و روسیه به ایران نزدیک‌تر شده‌اند. همچنین اختلافات با چین بر سر دریای چین جنوبی افزایش یافته و به طور قطع اتحاد آمریکا عربستان به فاجعه داعش منجر شده که به یک تهدید جدی علیه امنیت غرب تبدیل شده است بنابراین از نظر من آمریکایی‌ها در موضعی نیستند که بخواهند تنش‌ها را افزایش دهند.

همچنین سیدحسین موسویان عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران به گاردین گفت که یک توافق هسته‌ای در وین دولت رییس‌جمهور ایران را قدرتمندتر خواهد کرد. حسن روحانی پس از پیروزی در انتخابات سال گذشته وعده داد که به اختلافات هسته‌ای پایان دهد.

موسویان افزود: توافق هسته‌ای همچنین تاثیر زیادی بر وضعیت اقتصاد، بهبود تصویر آمریکا و غرب در ایران و باز شدن راه‌های همکاری بیشتر با جامعه بین‌الملل برای مقابله با بحران‌های منطقه‌ای خواهد شد و دستاوردی مهم برای دولت ایران محسوب می‌شود.

ماه گذشته یک گروه متشکل از سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی در لندن پایتخت انگلیس در یک کنفرانس اقتصادی گرد هم جمع شدند تا در مورد فرصت‌های تجاری در ایران در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات رایزنی کنند. این شرایط امکان بازگشت شرکت‌های بین‌المللی به ایران را فراهم خواهد کرد.

دبیر این کنفرانس در گفت‌وگو با گاردین تاکید کرد که سرمایه‌گذاران خواستار بازگشت به ایران هستند.

وی در این باره گفت: من فکر می‌کنم رویکردها خوش‌بینانه است. همه مذاکرات را دنبال می‌کنند و در جریان اخبار مذاکرات قرار دارند. مردم امیدوارند که ایران و گروه ۱+۵ بتوانند به توافق برسند اما علی‌رغم همه این امیدواری‌ها نگرانی‌هایی نیز درباره تغییر قدرت در سنا و کنگره آمریکا وجود دارد.

وی همچنین اظهار کرد: اگر مذاکرات به یک توافق جامع منجر شود که لغو تحریم‌ها را در پی خواهد داشت فرصت‌های تجاری زیادی در ایران ایجاد می‌کند که اغلب آن در ارتباط با نفت و انرژی خواهد بود.

 

45503

کد N580750

وبگردی