آفتاب
وزیر کشور در همایش فرهنگ عمومی:

دعوای اصلی لیبرالیسم بر سر ارزش هاست/ارزش های دینی محور اصلی فرهنگ ایران اسلامی است

دعوای اصلی لیبرالیسم بر سر ارزش هاست/ارزش های دینی محور اصلی فرهنگ ایران اسلامی است

وزیر کشور از " ارزش ها "‌ به عنوان مقوله ای فرارو در عرصه رقابت جهانی نام برد و گفت : دعوای اصلی لیبرالیسم بر سر ارزش ها این است که سعی دارند با " ارزش های لیبرالی " در حوزه فرهنگ عمومی کشورها رخنه کنند .

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در اجلاس «ارتقای توانمندی‌های شورای فرهنگ عمومی» راهکار صیانت و حفاظت از حوزه های فرهنگی را در نگاه تعاملی،بهره برداری از داشته ها و ذخایر فرهنگی در اختیار و گامی در جهت بهبود شرایط فرهنگی کشور برشمرد.

 وزیر کشور در جمع اعضای شورای فرهنگ عمومی استان ها خاطر نشان کرد: همه ما متأثر از فضای فرهنگی هستیم و فرهنگ دارای پیچیدگی هایی است که عدم برنامه ریزی در آن می تواند برای ملت ها خسران آفرین باشد .

رحمانی فضلی ادامه داد : در طول تاریخ، ملت‌های زیادی آمده‌اند و رفته‌اند و فراز و فرودهای زیادی را طی کرده‌اند اما اگر خوب نظاره‌گر باشیم، می‌بینیم که موثرترین عامل در چگونگی حیات آنها، به نوع فرهنگ ها و تاثیرگذاری آن در احوالات ملت ها بازمی‌گردد.

وزیرکشور با یاد آوری حوزه های مجاوری مثل اقتصاد و فرهنگ ، سیاست و فرهنگ ، امنیت و فرهنگ و بهداشت و فرهنگ به موضوعات کلانی نمی توان بدون در نظر گرفتن فرهنگ به تفسیر ویا توجیه آنها پرداخت و گفت : اینکه چرا کشوری با داشتن همه شرایط و عوامل مناسب ناموفق عمل می نماید ، به نوع تعامل و بهره برداری که آن کشور از منابع و شرایط فرهنگی دارد ؛ باز می گردد .

رحمانی فضلی گفت : باید بدانیم که همه رقابت ها و تعاملات اصلی میان ملت ها در فرهنگ آن ملت خلاصه شده و اگر این بستر بتواند موفق عمل نماید ، سایر رفتارها نیز معنا می یابند .

وزیر کشور که در اجلاس «ارتقای توانمندی‌های شورای فرهنگ عمومی» سخنرانی می کرد با تاکید بر اهمیت خرده فرهنگ‌ها گفت: به خاطر داشته باشیم اگر به خواست مردم در حو زه فرهنگی پاسخ مناسبی ندهیم، مردم ما معطل ما نخواهند شد و بلافاصله فرهنگ مهاجم جای خودش را باز خواهد کرد.

رحمانی فضلی افزود : مقام معظم رهبری هر زمان که برای اولین بار موضوع فرهنگ را به صورت کلان مورد توجه قرار داده اند، به مساله تهاجم فرهنگی اشاره داشته اند و با افق تعاملی، این مساله را مورد توجه قرار می دهند.

وی گفت : هر چند که برداشت‌های صورت گرفته از صحبت‌های ایشان، این نگرش را در نهایت به حوزه‌های محدود و خاص هدایت کرد اما آنچه که مورد توجه ایشان بود، وسیع‌تر و کلان‌تر از آن چیزی است که مطرح شده است.

رحمانی فضلی ادامه داد : ما چه بخواهیم و چه نخواهیم ، جبراً در حوزه تغییرات اجتماعی قرار می گیریم و مدیریت نامناسب نیز تابع این تغییرات بوده و ما را از حوزه فعال به حوزه منفعل و یا غیر فعال می رساند .

رحمانی فضلی در ادامه به مساله سبک زندگی در بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: سبک زندگی در کنار سایر مقولات، یک جزء از یک منظومه است. ایشان با طرح این مبحث، به خوبی روشن کرده‌اند که قدرت، اقتدار و منفعت ما در مساله سبک زندگی تعریف می‌شود و با همین تعریف، به مساله تهاجم تکنولوژیکی به جامعه اشاره کرده‌اند که اگر نتوانیم خودمان را از آن مصون کنیم، ضرر خواهیم کرد.

وزیر کشور از " ارزش ها "‌ به عنوان مقوله ای فرارو در عرصه رقابت جهانی نام برد و گفت : دعوای اصلی لیبرالیسم بر سر ارزش ها این است که سعی دارند با " ارزش های لیبرالی " در حوزه فرهنگ عمومی کشورها رخنه کنند .

وی ادامه داد : در صورت پذیرش ارزش های لیبرالیسم ، همه مباحث و فعالیت های یک ملت در چار چوب لیبرالیسم رنگ می بازد ، کما آنکه شاهد اثرپذیری ملت ها از ارزش های لیبرالیسم هستیم و ما ناخواسته در فضایی قرار می گیریم که فرهنگ غربی مدام در حال انتشار آن می باشد .

رحمانی فضلی با اشاره به سرعت انتشار و اثرگذاری در موضوعات رفتاری گفت : رویارویی، تعامل، ارتقا و تماس فرهنگ‌ها، جبر زمانه است و برای مقابله با آن، باید بتوانیم فرهنگ‌مان را صیانت و تقویت کنیم و از تاثیرپذیری آن در مقابل سایر موضوعات محافظت کنیم.

وزیر کشور ادامه داد : برای مقابله با آسیب ها و صیانت و محافظت نسبت به مسائل فرهنگی و از منظر تعاملی ،می بایست نسبت به آنچه که به عنوان داشته و ذخایر فرهنگی در اختیار داریم به عنوان گامی در جهت ایجاد و بهبود شرایط فرهنگی بهره ببرد .

وی با بیان اینکه فرهنگ ایرانی اسلامی با محوریت آموزه های دینی و ارزش های فرهنگی موجبات غنا و خوشبختی مردم را فراهم و آن را تغذیه می نماید گفت : اینکه چه مقدار در ابعاد مختلف فرهنگی وبرای اینکه بتوان پاسخگوی نیازهای فرهنگی مردم بوده و اعتماد سازی کنیم ، ه به فرهنگ ایرانی و صیانتی که ملت ایران از سرزمین خود می نمایند بر میگردد .

رحمانی فضلی تأکید کرد : اگر نتوانیم پاسخ مناسبی را به حوزه های فرهنگی داده و یا به آن تکیه نماییم ، فرهنگ مهاجم جای خود را در فرهنگ ما باز خواهد نمود .

وی با اشاره به تقویت دایره ارتباطات در همه ابعاد زندگی بشری گفت : به عنوان گام نخست می بایست معرفت صحیح از فرهنگ ایران اسلامی با محوریت ارزش های الهی و دینی داشته باشیم .

وی ادامه داد : اگر نتوانیم ترویج کننده فرهنگ اسلامی در نسل جوان باشیم ، این انتظار از نسل امروز برای اینکه از ما تبعیت نمایند صحیح نمی باشد.

وزیر کشور با اشاره خرده فرهنگ های متفاوت به جهت موقعیت های جغرافیایی در کشور ؛ ‌مباحث دینی را به عنوان اصول ثابت و پایدار در جهت تقویت ارزش ها دانست و گفت : باید با رعایت و دقت در ملاحظات خرده فرهنگی در کشور ، فرهنگ دینی و ایرانی را به عنوان یک فرهنگ واحد از دل این تکثر بیرون آوریم .

رحمانی فضلی ادامه داد : نمی توان برای همه اقشار جامعه تعریف واحدی از یک نسخه فرهنگی داشت، بلکه می بایست با علم ، بصیرت و دقت به خرده فرهنگ ها ، مباحث اصلی را ضمن مقولات فرهنگی پیگیری کرد .

وزیر کشور با بیان اینکه گاهی یک مسأله کوچک اجتماعی در صورت عدم مدیریت مناسب به یک مسئله امنیتی تبدیل خواهد شد گفت : می بایست همه تعاملات و مناسبات در عین احترام صورت پذیرد .

وی ادامه داد :‌نمونه بسط مسائل اجتماعی و تبدیل آن به موضوع امنیتی ؛یک فرقه انحرافی و ضاله است که تحت عنوان " داعش" با توجه به تحلیل های اجتماعی که به نسبت واقعیت های جامعه صورت گرفت ؛ بستر را برای گسترش یک باید غلط از اسلام مطرح ساخته که این به عنوان یک موضوع فرهنگی به شمار می رود .

رحمانی فضلی گفت : باورمان اینست که ارزش های دینی محور اصلی فرهنگ ایران اسلامی است و با تعامل و تقابل فرهنگی و شناخت و تحلیل درستی که می توان نسبت به مسائل داشت می توانیم این اطمینان را بدهیم که با تکیه بر این فرصت ها قدرت پاسخگویی لازم را به مردم داشته باشیم .

وزیر کشور با اشاره به تأثیرات خوب و ارزنده فرهنگ در مباحث اقتصادی ، سرمایه گذاری ، توسعه اشتغال ، ضد ارزش نمودن رانت خواری و ... خواستار تلاش هرچه بیشتر نسبت به تقویت ارزش های دینی و اعتلای اسلام و ایران اسلامی شد .

گفتنی است : اجلاس شورای فرهنگ عمومی استان های سراسر کشور در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت فرهنگ و نهادهای فرهنگی که در مورخه 26/7/93 ابلاغ گردیده است برگزار شد .

ترسیم افق راهبردی در مسیر ارتقای توانمندی های شورای فرهنگ عمومی استان ها ، هم افزایی ظرفیت ها و مدیریت فرصت های استانی ، تدبیر و شناسایی آسیب ها و مقابله با تهدید هایی که باور ، اعتدال ، امید و نشاط جامعه را نشانه رفته است و تقویت بین بخشی از ضرورت های برگزاری این اجلاس عنوان شده است.

تبیین و چگونگی اجرایی شدن منویات مقام معظم رهبری ، توجه به اولیت های پژوهشی در زمینه گسترش فرهنگی عمومی و بهره مندی از دیدگاه ها و نظرات ارزشمند صاحب نظران در حوزه فرهنگ از دیگر اهداف این اجلاس می باشد .

خاطر نشان می شود ،‌شورای فرهنگ عمومی با هدف توجه بیشتر به مسایل فرهنگی استان های کشور و پیگیری مصوبات شورای فرهنگ عمومی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در سطح استان ها نسبت به تأسیس و تشکیل شورای فرهنگ عمومی در مراکز استان ها اقدام نموده است.

کد N580657

وبگردی