آفتاب

سفیر آمریکا: داعش چالش حادی برای واشنگتن و آنکاراست

سفیر آمریکا: داعش چالش حادی برای واشنگتن و آنکاراست

سفیر آمریکا در ترکیه با تاکید بر اهمیت روابط دو کشور گفت که تهدید تروریست‌های داعش چالش مشترکی برای واشنگتن و آنکاراست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جان بس، سفیر آمریکا در آنکارا در مصاحبه با روزنامه حریت گفت: آمریکا تهدید افراط‌گرایان داعش در عراق و سوریه را چالشی حاد می‌داند و بر روی نابودی آنها تمرکز کرده است. در این روند حمایت از اپوزیسیون میانه‌روی سوری حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: ما معتقدیم که داعش حادترین چالشی است که ما امروز در عراق و سوریه با آن مواجه هستیم و به همین دلیل بیشتر تلاش‌هایمان را بر روی آن متمرکز کرده‌ایم. اما همچنان به همکاری نزدیک خود با دولت ترکیه برای حمایت از اپوزیسیون میانه‌روی سوری ادامه می‌دهیم تا سرانجام به مذاکرات سازش سیاسی برسیم.

سفیر آمریکا درباره روابط کنونی کشورش با ترکیه گفت: می‌توانم بگویم به دلایل مختلفی، این روابط جزو مهمترین روابط و همکاری‌ها در سراسر جهان محسوب می‌شود. مشارکت ما بر پایه 60 سال منافع و ارزش‌های مشترک قرار دارد و من به عنوان سفیر اینجا هستم تا اطمینان حاصل کنم دو طرف به خوبی چشم‌انداز یکدیگر را درک می‌کنند و مشکلاتی که وجود دارد را می‌شناسد و بهترین راه‌حل را برای آن پیدا می‌کنند.

وی سخنان خبرنگار حریت درباره اینکه واقعیت چیز دیگری است و دو طرف دیدگاه‌های متفاوتی درباره مسائل مختلف دارند، نپذیرفت.

جان بس تاکید کرد: نقاط اشتراک ما بیشتر از اختلاف‌نظرها و رفتارهای متفاوت ماست. ما درباره شرایط سوریه دیدگاه مشترکی داریم ولو دولت معتقدند این بحران راه‌حل نظامی ندارد و طرفین خواستار اجرای روند سیاسی براساس بیانیه ژنو هستند و طبق آن آینده دولت سوریه شامل بشار اسد (رئیس‌جمهوری سوریه) نمی‌شود. در همین حال، ما چالش فوری بزرگی پیش‌رو داریم که از افراط‌گرایان داعش نشات می‌گیرد. ما باید اطمینان حاصل کنیم که داعش و اقدامات وحشتناک آن در عراق و سوریه دیگر بیش از این عراق و سوریه را بی‌ثبات نمی‌کند.

وی درباره حمایت از اپوزیسیون سوریه از جمله حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) کردهای سوریه که ترکیه آنها را تروریست می‌داند، گفت: ما در حال مواجه به این چالش حاد هستیم و در چنین شرایطی ما در حال کمک به گروه‌های مختلفی در سوریه هستیم که اولین گروه ارتش آزاد سوریه است اما در برخی مواقع گروه‌های کرد نیز شامل کمک‌های ما می‌شوند. این کمک‌ها بسیار محدود است. برای ما مهم است که حزب اتحاد دموکراتیک با سایر گروه‌ها در سوریه همکاری کند.

وی تاکید کرد: آنکارا و واشنگتن درخصوص تمام جنبه‌های تلاش‌های ائتلاف مذاکره کرده‌اند. اولاً باید فضای تحت کنترل داعش را کوچکتر کنیم؛ دوماً باید چالش‌هایی که هم‌اکنون در نیروهای امنیتی عراق وجود دارد، حل کنیم؛ سوماً به مساله موج آوارگان سوریه و آوارگان داخلی سوریه رسیدگی کنیم و اجازه تبلیغات بیشتر به داعش برای جذب نیرو را ندهیم. ما درباره تمام این موارد با دولت ترکیه صحبت کرده‌ایم.

جان بس درخصوص اینکه آیا کوبانی از شهرهای دیگر سوریه از جمله حلب و تل ابیض مهمتر است، گفت: هدف اول ما این است که اجازه ندهیم اراضی تحت کنترل داعش اضافه شود و داعش تمام منابع و نیروهای خود را بسیج کرده است تا این شهر مرزی سوریه در نزدیکی ترکیه را به دست بگیرد. حال حمایت ما از عوامل اپوزیسیون سوریه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. چراکه هم‌اکنون گروه‌های سوری بسیاری در کوبانی با داعش می‌جنگند، ما نگران تحولات حلب نیز هستیم.

سفیر آمریکا درباره تاثیر تحولات کوبانی بر روند صلح کردها گفت: روند صلح بسیار مهم است و ما می‌خواهیم که ادامه پیدا کند و به نتایج مثبتی برسد. در همین حال ما از حق ترکیه برای دفاع از خود در برابر تروریسم حمایت می‌کنیم.

وی همچنین درباره حمله به سه سرباز آمریکا در استانبول اظهار کرد: واضح است که نه تنها من بلکه هر فردی که به تعهدات آمریکا به امنیت و جامعه ترکیه باور دارد، نمی‌خواست که شاهد چنین صحنه‌هایی باشد. آمریکایی‌ها همواره شاهد میزبانی خوب مردم ترکیه بوده‌اند اما من متاسفم چون این سربازان در حالی از ترکیه خارج شدند که گمان می‌کنند این کشور پذیرای آمریکایی‌ها نیست.

وی همچنین درباره گزارش‌هایی مبنی بر اینکه آیا آمریکا می‌خواهد در روند صلح کردها، "چشم سوم" باشد، گفت که این مسائل داخلی است و ترک‌ها باید آن را حل و فصل کنید.

جان بس درباره برخی کمپین‌ها که برای خارج کردن حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) از لیست تروریستی تلاش می‌کنند، ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت ایالات متحده، پ ک ک را همچنان یک گروه تروریستی می‌داند.

وی در ادامه درباره روند جنجالی دموکراتیک شدن ترکیه تاکید کرد: ارتقای ارزش‌ها دموکراتیک، پیگیری ارزش‌های جهانی، مذاکره درباره چگونگی احترام به اصول اولیه آزادی و حقوق و اجرای آن در جوامع بخشی از وظایف سفیران آمریکا در کشورهای مختلف است. بنابراین من در دوران تصدی این مقام با مقام‌های دولتی و جامعه مدنی ترکیه گفت‌وگو خواهم کرد.

این مقام آمریکایی در مورد اینکه آیا آمریکا کشتار ارامنه در سال 1915 را در سال 2015 به عنوان "قتل عام" به رسمیت می‌شناسد، تاکید کرد: موضع آمریکا در این باره روشن است و ما در روز یاد بود ارامنه در سال گذشته و سال‌های پیش از آن در این باره صحبت کرده‌ایم. ما معتقدیم که اذعان صادقانه و دوستانه به حقایق پشت حوادث وحشتناک کشتارها و تراژدی‌ها در راستای منافع ترکیه و ارمنستان باشد و در نهایت موجب منافع مشترک ما با ترکیه می‌شود و به تقویت ثبات در این منطقه می‌انجامد.

سفیر آمریکا در آنکارا درباره اینکه آیا ایالات متحده درخواستی را مبنی بر استرداد فتح‌الله گولن، روحانی برجسته ترکیه که در ایالت پنسیلوانیا ساکن است، دریافت کرده است یا خیر، پاسخ روشنی نداد.

وی گفت: ما قوانین سختی درباره روند استرداد داریم و اجازه نداریم درباره پرونده‌ها صحبت کنیم. اما به شما اطمینان می‌دهم که روند استرداد پس از بررسی‌های دقیق حقایق و شواهد نقض قوانین آمریکا آغاز می‌شود.

انتهای پیام

کد N580182

وبگردی