آفتاب

آمریکا ، استرالیا و ژاپن در پی فرصت برای امضای همکاری های نظامی

آمریکا ، استرالیا و ژاپن در پی فرصت برای امضای همکاری های نظامی

یک روزنامه آلمانی در یادداشتی آورده است که نشست گروه بیست برای کشورهای استرالیا ، آمریکا و ژاپن فرصتی مغتنم پیش آورده تا بتوانند همکاری نظامی خود را گسترش دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر ،روزنامه فرانکفورترآلگماینه در شماره امروز خود نوشت:آمریکا، استرالیا و ژاپن از فرصت برگزاری نشست سران کشورهای عضو گروه 20 در بریسبن به منظور بررسی راه های تحکیم همکاری نظامی بین خود استفاده خواهند کرد، اقدامی که احتمال دارد با توجه به تنش های چین و ژاپن سبب دلخوری پکن شود.

یک مقام بلندپایه در دولت آمریکا در این باره گفت : قرار است باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با شینزو آبه و تونی ابوت نخست وزیران ژاپن و استرالیا دیدار کند.

این مقام افزود: گفتگوی سه جانبه ابزاری جدید و منحصر به فرد برای استفاده از ظرفیت شراکت با کشورهای آسیایی به منظور بهبود بخشیدن به امنیت در منطقه مانند امنیت دریایی و ضدموشکی و همچنین همکاری درباره مسائل دیگر از جمله مقابله با گروه دولت اسلامی(داعش) و بحران اوکراین و بیماری ابولاست.

این منبع افزود: احیای توازن فقط شامل حضور در آسیا نمی شود بلکه شامل تشویق شرکای آسیایی به اقدام برای تاثیرگذاشتن بر نظام جهانی می‌شود.

قرار است نشست سران آمریکا، ژاپن و استرالیا روز سه شنبه پس از اجلاس سران گروه 20 برگزار شود. در اجلاس سران گروه 20 که روزهای شنبه و یکشنبه در بریسبن استرالیا برگزار خواهد شد سران 20 قدرت اقتصادی جهان از جمله شی جینپینگ رئیس جمهور چین شرکت خواهند کرد.

شینزو آبه که چند روز پیش دیداری رسمی با رئیس جمهور چین برگزار کرد، امروز اعلام کرد برای تقویت روابط نظامی ژاپن با آمریکا و استرالیا تلاش خواهد کرد.

وی در مقاله ای که در نشریه "استرالین فایننشال ریویو" منتشر شد هدف از این تلاش ها را تحکیم پایه های آینده ای برخوردار از صلح و امنیت و شکوفایی در منطقه آسیا و اقیانوس آرام اعلام کرد.

بهبود روابط میان ژاپن و آمریکا و استرالیا ممکن است موجب ناراحتی چین شود که احتمالا این اقدامات را تلاش برای جلوگیری از گسترش نفوذ پکن در منطقه تلقی می کند. روابط چین و ژاپن به ویژه به علت اختلاف مرزی بر سر حاکمیت بر جزایر دیائویو (که ژاپن آن را سنکاکو می نامد) در دریای چین شرقی به وخامت گرایید. این جزایر اکنون تحت حاکمیت ژاپن است ولی چین نیز ادعای حاکمیت بر آن را دارد.
چین همچنین نگران افزایش قدرت نظامی ژاپن است که بودجه دفاعی‌ آن از زمان به قدرت رسیدن آبه به میزان چشمگیری افزایش یافته است.

روابط پکن - واشنگتن  همچنان خوب است هر چند دو کشور درباره مسائل متعددی با یکدیگر اختلاف دارند. تجارت در آسیا یکی از نکات مورد اختلاف است زیرا هر کشور خواستار تشکیل منطقه مبادله آزاد به ریاست خودش است. واشنگتن در صدد ایجاد شراکت بین کشورهای دو سوی اقیانوس آرام با حضور کشورهای متعدد به استثنای چین و روسیه است در حالی که پکن خواستار شراکت محدودتر ولی حضور با تعداد بیشتری از کشورها شده است

کد N579777

وبگردی