آفتاب

تظاهرات رومانیایی‌ها در اعتراض به روند برگزاری دور اول انتخابات ریاست جمهوری

تظاهرات رومانیایی‌ها در اعتراض به روند برگزاری دور اول انتخابات ریاست جمهوری

هزاران تن از تظاهرکنندگان در رومانی، اعتراض خود را به دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری دوم نوامبر این کشور اعلام کردند. در جریان این رای‌گیری هزاران تن از اتباع این کشور در خارج به دلیل کمبود حوزه رای‌گیری نتوانستند در انتخابات شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بیش از 6000 تن از مردم رومانی در پایتخت این کشور تظاهرات کردند. این اعتراض در اعلام همبستگی با شهروندان رومانی در خارج از این کشور بود که نتوانستند در روند رای‌گیری شرکت کنند.

پیشتر وزیرامور خارجه رومانی نیز در پی بروز بی‌نظمی در دور اول انتخابات در حوزه‌های رای‌گیری خارج از این کشور، از مقام خود استعفا داده بود. یکی از تظاهرکنندگان گفت: من به اینجا آمده‌ام تا از حق خودم برای رای دادن دفاع کنم و اطمینان حاصل کنم زمانی که فرزندم بزرگتر شد، می‌تواند رای بدهد.

تظاهرات اعلام همبستگی با رومانی‌های ساکن خارج همچنین در سه شهر دیگر رومانی برگزار شد. در جریان دور اول انتخابات بسیاری از اتباع رومانی در فرانسه، آلمان و آمریکا به دلیل کمبود حوزه رای‌گیری نتوانستند در انتخابات شرکت کنند. حدود 1000 معترض نیز هفته گذشته به خیابان‌های رومانی آمدند و دولت بخارست را به "نادیده گرفتن حق رای" اتباع رومانی در خارج از این کشور متهم کردند.

در جریان دور اول انتخابات، "ویکتور پونتا" از سوسیال دموکرات‌ها توانست 40 درصد از آراء را به دست آورد و "کلاوس یوهاینس" رقیب محافظه‌کار وی 30 درصد رای کسب کرد.

دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فردا(یکشنبه) برگزار می‌شود. ناظران نگران هستند پونتا پس از پیروزی در انتخابات روند اصلاحات را متوقف کند.

انتهای پیام

کد N579588

وبگردی