آفتاب

اوباما از تعهداتش در قبال منطقه آسیا- اقیانوسیه دفاع کرد

اوباما از تعهداتش در قبال منطقه آسیا- اقیانوسیه دفاع کرد

رئیس جمهوری آمریکا از تعهد دولتش برای تقویت روابط با منطقه آسیا- اقیانوسیه دفاع کرد و گفت: اگرچه بحران‌های مناطق دیگر جهان نیازمند توجه من است اما این مساله موجب نمی‌شود که توجه به این منطقه کاهش یابد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا که برای شرکت در نشست گروه 20 به استرالیا رفته، امروز (شنبه) گفت: در برخی مواقع عده‌ای نسبت به ایجاد تعادل مجدد ابراز تردید می‌کنند و این سوال را مطرح می‌کنند که آیا آمریکا می‌تواند این روند را حفظ کند.

وی افزود: من به اینجا آمده‌ام تا بگویم رهبری آمریکا در آسیا- اقیانوسیه یک تمرکز اساسی در سیاست خارجی من بوده است. اوباما در جریان سخنرانی خود در دانشگاه کوئینزالند استرالیا گفت: چالش‌های اطراف جهان در برخی مواقع به جای اینکه موجب جدایی روابط آمریکا با آسیا- اقیانوسیه بشود، موجب تحکیم مناسبات می‌شود.

وی با اشاره به تحولات اوکراین گفت: اقدامات روسیه علیه اوکراین تهدیدی برای جهان است. ما شاهد بودیم که هواپیمایی MH17 ساقط شد. (هواپیمای خطوط هوایی مالزی که گفته می‌شود در 14 ژوئن به دست جدایی طالبان روس‌گرا در اوکراین ساقط شد).

در ادامه اوباما بیشتر سخنانش را به روابط پیچیده میان آمریکا و چین اختصاص داد و گفت: پکن قطعا نقش مهمی در آینده آسیا- اقیانوسیه ایفا خواهد کرد.

رئیس جمهوری آمریکا قرار است فردا (یکشنبه) با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن و تونی ابوت، نخست وزیر استرالیا دیدار کند. اوباما در بخشی از سخنانش نیز به اختلافات ارضی چین و همسایگانش و همین طور برنامه هسته‌ای خودسرانه کره شمالی اشاره کرد و آن را تهدیدی علیه آینده آسیا- اقیانوسیه توصیف کرد.

اوباما گفت: هر نظم امنیتی موثری در آسیا نباید براساس جو نفوذ و یا تحمیل و تهدید باشد و کشورهای بزرگتر برای کشورهای کوچکتر قلدری کنند. بلکه این نظم امنیتی باید براساس امنیت مشترک، قوانین بین‌المللی و هنجارها باشد و به حل صلح آمیز اختلافات بیانجامد.

انتهای پیام

کد N579527

وبگردی