آفتاب
مصطفی رحماندوست به مهر گفت:

لالایی‌ بچه‌ها برای عروسک‌ها کتاب گویا می‌شود/ لزوم رده‌بندی سنی ترانه‌ها

لالایی‌ بچه‌ها برای عروسک‌ها کتاب گویا می‌شود/ لزوم رده‌بندی سنی ترانه‌ها

مصطفی رحماندوست شاعر و ترانه سرای کودک از انتشار دو آلبوم لالایی برای کودکان خبر داد که فعلا در مرحله گرفتن مجوز از وزارت فرهنگ هستند.

مصطفی رحماندوست در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ترانه ها و آلبوم‌های موسیقایی که برای کودکان منتشر می شود، بیان کرد: ترانه‌ها و موسیقی‌هایی که منتشر می شود غالبا رده بندی مناسبی ندارند و اینگونه نیست که بتوانیم آلبوم‌هایی ویژه هر گروه سنی داشته باشیم.

وی ادامه داد: به طور مثال من آلبومی دارم که تنها برای کودکان تا 2 سال تنظیم و تولید شده است چراکه ما در جهان یک استاندارد تقسیم بندی شده برای سنین مختلف داریم اما در حال حاضر در کشور ما و در انتشار آلبوم های موسیقی چندان این مساله رعایت نمی شود و آلبومی منتشر می کنند که هیچ رده سنی برای آن در نظر گرفته نمی شود.

گروه‌بندی سنی در ترانه های موسیقایی کودکان رعایت نمی شود

وی درباره رعایت نکردن رده‌بندی سنی در انتشار یک آلبوم، اثر هنری و حتی کتاب توسط تولیدکنندگان بیان کرد: این تقسیم بندی گروه های سنی یک منبع روانشناسی دارد و در جهان بر این اساس موسیقی و سایر هنرها تنظیم می شود.

رحماندوست با بیان اینکه برای تنظیم موسیقی و ترانه های کودک باید به سنین خاص آنها توجه کرد، افزود: در این مساله روانشناس، جامعه شناس، شاعر کودک، موسیقیدان و... باید با یکدیگر تعامل داشته باشند تا بتوانند ترانه موسیقایی را که مخصوص کودک است تولید کنند اما متاسفانه در کشور ما ساخت موسیقی برای کودکان بیشتر به شکل اشراقی انجام می شود و ما اگر کار جمعی انجام نمی دهیم به این دلیل است که تخصص های لازم را کمتر داریم و البته بیشتر هم تجربی کار می کنیم.

انتشار دو آلبوم موسیقی لالایی برای کودکان 

این شاعر و ترانه سرای کودک در آسیب شناسی از ترانه های موسیقی که برای کودکان سروده می شود، گفت: از مهمترین مشکلات این آلبوم ها این است که کودکان با موسیقی این ترانه ها ارتباط برقرار نمی کنند لذا خود من از حدود هفت الی هشت سال پیش به این نتیجه رسیدم که آلبوم هایی را براساس موسیقی ایرانی کار کنم و تاکنون سه آلبوم در این زمینه منتشر کرده ام.

رحماندوست از اینکه دو آلبوم دیگر قرار است به زودی برای کودکان منتشر کند خبر داد و گفت: این دو آلبوم نیز براساس دستگاه های موسیقی آوازی ایران تنظیم شده است. یکی از این آلبوم ها لالایی های کودکان است که بچه ها برای اسباب بازی های خود می خوانند و دیگری لالایی هایی است که پدر و مادر برای فرزندانشان می خوانند.

وی در پایان سخنان خود بیان کرد: هر کدام از این آلبوم ها 10 قطعه دارد که همه سروده های خود من هستند و مهدی زارع آنها را تنظیم و آهنگسازی کرده است و توسط موسسه نوین کتاب گویا تهیه شده است و بعد از اینکه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت کنند منتشر خواهند شد.

 

کد N579333

وبگردی