آفتاب

شکست قانون‌گذاران آمریکا در جلب حمایت سنا برای تحریم مجدد ایران

شکست قانون‌گذاران آمریکا در جلب حمایت سنا برای تحریم مجدد ایران

قانون‌گذاران جمهوری‌خواه در آمریکا در تلاش برای جلب موافقت مجلس سنا برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در صورت شکست مذاکرات ناکام ماندند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به نقل از خبرگزاری رویترز، قانون‌گذاران جمهوری‌خواه روز پنج‌شنبه تلاش کردند تا آراء موافق اعضای سنا در خصوص طرح اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در صورت شکست مذاکرات را بدست آورند، اما این اقدام با شکست مواجه شد.

لیندزی گراهام و باب کروکر دو سناتور آمریکایی هستند که روز گذشته خواستار موافقت متفق‌القول مجلس سنا با این طرح شدند اما کریس مورفی سناتور دموکرات آمریکا ضمن مخالفت با این اقدام، گفت: اقدام مورد نظر حاوی این پیام است که کنگره در شرایطی که مذاکرات درحال ادامه است در کنار رئیس جمهور خود نیست.

این در حالی است که جمهوری‌خواهان می‌گویند هدف آنها این بوده است که از مشارکت کنگره در صورت حصول توافق نهایی تا ضرب‌الأجل 24 نوامبر اطمینان یابند.

طرح پیشنهادی سناتورهای جمهوری‌خواه با عنوان "قانون 2014 مذاکرات هسته‌ای ایران" موجب اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در صورت عدم دستیابی به توافق نهایی تا ضرب‌الأجل تعیین شده 24 نوامبر خواهد شد.

به گزارش رویترز، این طرح همچنین به کنگره اجازه می‌دهد تا 15 روز پس از حصول توافق نهایی آن را بررسی کند و قانون‌گذاران می‌توانند در شرایط عدم تأیید راه‌حل نهایی بودجه اجرای آن را قطع کنند. طرح مورد نظر علاوه بر این امکان اعمال هر گونه تحریم علیه ایران در صورت عدم پایبندی این کشور به توافق نهایی را فراهم می‌کند.

مقامات هفته گذشته گفتند که احتمال دارد ایران و گروه 1+5 نتوانند تا ضرب‌الأجل 24 نوامبر به توافق نهایی بر سر برنامه‌ هسته‌ای ایران و چگونگی لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور برسند.

بسیاری از اعضای کنگره که اغلب آنها از جمهوری‌خواهان هستند می‌ترسند که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای رسیدن به توافق با ایران امتیازات زیادی به این کشور بدهد.

کارشناسان بر این باورند که این توافق پیروزی اوباما در حوزه سیاست خارجی خواهد بود.

انتهای پیام

کد N578794

وبگردی