آفتاب

اعمال فشار کمیسیون سازمان ملل بر آمریکا درباره شکنجه مظنونان

اعمال فشار کمیسیون سازمان ملل بر آمریکا درباره شکنجه مظنونان

هیاتی از سازمان ملل که مسئول رسیدگی به معاهده ضد شکنجه است، تردید خود را بابت اجرای قانون و اقدامات امنیت ملی آمریکا در رابطه با شکنجه ابراز داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، این هیات در دو روز حضور در ژنو اذعان داشت که آمریکا پس از حملات 11 سپتامبر 2001 اقدام به شکنجه مظنونان تروریستی کرده است.

این هیات همچنین تاکید کرد که دولت واشنگتن از آن زمان تاکنون قوانین خود را درباره انجام اقدام وحشیانه و شکنجه مظنونان شدیدتر کرده و از جمله آن‌ها می‌توان به وضع قانونی در سال 2005 در مقابله با استفاده از اقدامات وحشیانه به دستور باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اشاره کرد. اوباما در حکمی بازجویان را به استفاده از فهرستی از روش‌های خاص محدود کرده است.

آلسیو برونی از ایتالیا و یکی از اعضای هیات سازمان ملل به نمایندگان آمریکایی حاضر در این نشست دو روزه تاکید کرد تا از ضمیمه "ام" مبنی بر اجازه دادن به زندانیان برای داشتن چهار ساعت خواب در روز تبعیت کنند.

این هیات همچنین بررسی دقیق درباره برنامه‌های بازجویی، بازداشت و استرداد زندانیان به صورت مخفی به یک کشور دیگر را که در دوران بوش پسر صورت می‌گرفت، خواستار شد.

هیات آمریکایی حاضر در این نشست اعلام کرده که به زودی گزارشی را درباره پرونده‌های شکنجه مظنونان تروریستی ارایه می‌کند.

انتهای پیام

کد N578791

وبگردی