آفتاب

رایزنی‌های چین و آمریکا درباره پروازهای جاسوسی پنتاگون

رایزنی‌های چین و آمریکا درباره پروازهای جاسوسی پنتاگون

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، چین موضوع مناقشه آمیز پروازهای جاسوسی ارتش آمریکا را در نشست‌های اخیر مطرح کرده است اما عملیات‌های نظامی در حریم هوایی و دریایی بین‌الملل ادامه می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در جریان نشست‌های اخیر در پکن در حاشیه نشست همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه، تاکید چین بر لزوم توقف پروازهای جاسوسی آمریکا و سایر هواپیماها خصوصا بر فراز جزایر "هاینان" مطرح شد که این مکان پایگاه اصلی زیردریایی چین است. ارتش چین در ماه اوت یک هواپیمای جاسوسی پی 8 آمریکا را رهگیری کرد که پنتاگون آن را اقدامی "خطرناک" توصیف کرد.

باراک ا وباما، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه پس از دیدار با شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین یک سری توافق‌های نظامی میان دو طرف را اعلام کرد. طبق آن‌ها، هر کشور باید ارتش کشور دیگر را پیش از انجام هر اقدامی از جمله برگزاری رزمایش مطلع کند وعلاوه بر این دستورالعمل‌هایی برای اجتناب از تقابل هوایی و دریایی در نظر گرفته شد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد، راهکارهایی برای جلوگیری از رویارویی دریایی تدوین شده است و رویکردهای مشابهی برای جلوگیری از برخورد هوایی در دستور کار است.

جفری پول، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گفت: دولت چین مساله محدود کردن عملیات‌های آمریکا را در حریم بین‌المللی مطرح کرد و دو طرف درباره مواضع خود صحبت کردند. ما قطعا با هرگونه پیشنهاد چینی‌ها که درباره محدود کردن عملیات‌های آمریکا باشد مخالفیم.

وزارت دفاع چین در خصوص اظهارنظرهای سخنگوی پنتاگون سخنی مطرح نکرد اما در بیانیه‌ای تاکید کرد که توافقات نظامی نتیجه بیش از 10 دور "رایزنی‌ها‌ی عمیق" و درک نیات استراتژی طرفین بوده است.

انتهای پیام

کد N578741

وبگردی