آفتاب

حمله به ملوانان آمریکایی در استانبول

حمله به ملوانان آمریکایی در استانبول

در پی حمله به سه ملوان یک کشتی جنگی آمریکایی به دست معترضان در استانبول، سخنگوی پنتاگون گفت که این حادثه به دست "خلافکاران محلی" رخ داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، پس از حمله به سه ملوان یک کشتی جنگی آمریکا که در استانبول پهلو گرفته است، گروهی از معترضان ملی گرای افراطی ترکیه بازداشت شدند اما اوایل روز پنجشنبه آزاد شدند.

در پی این حمله وزارت امور خارجه آمریکا، پنتاگون و نیروی دریایی آمریکا نگرانی خود را نسبت به امنیت ملوانان ابراز کرده و خواستار محاکمه عاملان آن شدند.

استیو وارن، سخنگوی پنتاگون گفت: ما ارتباط نزدیکی با مقام‌های ترکیه داریم و تاکید می‌شود که مقام‌های آنکارا باید سریعا در خصوص حمله به ملوان‌ها تحقیق و علت ماجرا را پیدا کند. این حمله بسیار زشت و نفرت انگیز بود. با این حال این حادثه به روابط قوی ما با ترکیه آسیب نمی‌زند. این حمله به دست برخی خلافکاران محلی رخ داده است.

فیلمی که از سوی یکی از گروه‌های تظاهرکننده منتشر شده، نشان می‌دهد که معترضان به سوی آمریکایی‌ها رنگ می‌پاشند و "یانکی‌ها به خانه بر گردید" و "آمریکای لعنتی" سر دادند. پس از آن ملوان‌ها در میان جمعیت گرفتار شدند و معترضان بر سر آن‌ها کیسه‌های سفید رنگ کشیدند.

وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای با محکوم کردن حمله به ملوان‌های آمریکایی تاکید کرد که ترکیه چنین چیزی را تحمل نخواهد کرد.

این حادثه الهام گرفته از "حادثه کلاه‌خود" در سال 2003 بود که در ترکیه شناخته شده است. پس از حمله سال 2003 آمریکا به عراق، گروهی از سربازان ترکیه در شمال عراق به دست نیروهای آمریکایی بازداشت شدند و در شرایطی که کلاه خود به سر داشتند، بازجویی شدند.

انتهای پیام

کد N578644

وبگردی