آفتاب
کواکبیان در نشست خبری در بیستمین نمایشگاه مطبوعات:

افراطیون در مجلس جا خوش کرده اند

افراطیون در مجلس جا خوش کرده اند

ما باید قانون انتخابات را تغییر بدهیم تا مردم بتوانند علاوه بر اشخاص به احزاب نیز رای بدهند. این مساله شدنی است و نیازی به تغییر قانون اساسی ندارد.

دبیرکل حزب مردم سالاری گفت: ما باید قانون انتخابات را تغییر بدهیم تا مردم بتوانند علاوه بر اشخاص به احزاب نیز رای بدهند. این مساله شدنی است و نیازی به تغییر قانون اساسی ندارد.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری در نشست خبری خود که دقایقی پیش در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها برگزار شد در خصوص آخرین برنامه های حزب متبوع خود و نحوه همکاری این حزب با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای مشورتی سیدمحمدخاتمی گفت: ما عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هستیم و برنامه های حزب مردم سالاری کاملا در راستای هماهنگی با این شورا تنظیم می شود.


وی با اشاره به اینکه بنده عضو شورای مشورتی آقای خاتمی نیستم، گفت: اشخاص حقیقی در این شورا حضور دارند نه احزاب، بنابراین بسیاری از دبیران کل شورای هماهنگی نیز در شورای مشورتی حضور ندارند.


کواکبیان گفت: در دوره ای که حزب مردم سالاری ریاست دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را بر عهده داشت، ما کمیته انتخابات را در استان های مختلف فعال کردیم و بنده نیز عضو این کمیته هستم. البته ما در خصوص لیست انتخاباتی مربوط به حزب مردم سالاری برنامه خود را در سراسر کشور داریم و قرار است که پس از برگزاری کنگره سیزدهم که 9 بهمن سال جاری تشکیل خواهد شد به شکل فعال در استان ها به شناسایی واجد شرایط بپردازیم.


دبیر کل حزب مردم سالاری تاکید کرد: ما بر این باور هستیم که باید مجلسی کارآمد، متخصص و مقتدر با کارشناسی بالا شکل بگیرد. در حزب مردم سالاری مبنای ما این است که از کاندیداهای اصلاح طلب حمایت شود و اگر در حوزه انتخابیه ای ببینیم که کاندیدای حزب مردم سالاری قدرتمندتر از دیگر کاندیداهای اصلاح طلب نیست قطعا از نامزد قدرتمندتر حمایت می کنیم.


وی با تاکید بر اینکه ما برای همه 290 کرسی مجلس کاندیدا خواهیم داشت ولو اینکه مجبور باشیم در برخی حوزه ها از کاندیدای اصول گرای معتدل حمایت کنیم، گفت: برای ما مهم این است که کسانی که سطح تخصصی پایینی دارند و مباحث افراطی را در پیش خواهد گرفت، وارد مجلس نشوند. لذا در یک جریان کلی می خواهیم برای همه کرسی های مجلس حتی اگر این تعداد به 310 نفر برسد کاندیدا داشته باشیم.


کواکبیان با اشاره به اینکه ما سه شرط اصلی برای انتخابات مجلس خواهیم داشت، گفت: اول اینکه کاندیداهای اصلاح طلب باید ویژگی هایی داشته باشند که بتوانند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند، دوم اینکه آنها باید دارای تفکر اصلاح طلبی همسو با مطالبات اصلی مردم باشند و در مرحله سوم از مقبولیت و رای آوری بالا برخوردار باشند.


وی گفت: ما برنامه ریزی کرده ایم که حداقل یک چهارم لیست ما از سراسر کشور را جوانان تشکیل بدهند چرا که معتقدیم جوانان باید فضای مجلس آینده را در اختیار بگیرند. همچنین ما بر این باور هستیم که اگرچه هم اکنون حضور زنان در مجلس به سه درصد هم نمی رسد، اما در مجلس دهم حداقل زنان باید ده درصد از کرسی های مجلس را به خود اختصاص دهند.


کواکبیان با بیان اینکه ما لیست انتخاباتی حزب مردم سالاری را پس از تکمیل با هماهنگی با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در زمان مقرر منتشر خواهیم کرد، گفت: بنای ما بر این است که هماهنگی کامل را با کمیته انتخاباتی این شورا داشته باشیم. برای همین در نظر گرفته شده تا احزاب و اشخاص غیر عضو شورا نیز بتوانند در این کمیته عضویت داشته باشند چراکه معتقدیم اگر اصلاح طلبان انسجام کامل داشته باشند، می توانند اکثریت قاطع کرسی های مجلس را از آن خود کنند.


وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه نظر شما در خصوص تشکیل حزب ندا در جریان اصلاحات چیست، گفت: من از اولین افرادی بودم که از تاسیس این حزب استقبال کردم. به طور کلی ما از هر حزبی که بتواند در جریان اصلاحات مجوز قانونی بگیرد، استقبال می کنیم و به هیچ وجه در این خصوص نگرانی نداریم چراکه معتقدیم اگر دوستان جوان بتوانند افکار عمومی را جذب کنند، مجموعا به نفع اصلاحات خواهد بود.


دبیر کل حزب مردم سالاری افزود: اینکه برخی رسانه ها می خواهند اینگونه جلوه بدهند که احزاب جدید جریان اصلاحات مثل ندا نقطه مقابل جریان اصلاحات هستند، درست نیست. طبیعی است که در چارچوب تفکرات اصلاح طلبی همه احزاب یک شکل فکر نمی کنند اما مهم هماهنگی نهایی است. دوستان حزب ندا نیز بارها اعلام کرده اند که می خواهند در چارچوب هماهنگی کلان با جریان اصلاحات حرکت کنند ما هم دست آنها را به گرمی می فشاریم.


وی در خصوص وضعیت وزارت علوم و گزینه جدید پیشنهادی رئیس جمهور گفت: بنده رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس هشتم بودم و با این فضا کاملا آشنا هستم. یک عده بدون هیچ بررسی و مطالعه لازمی صرفا می خواهند با افرادی که از طرف دولت معرفی می شوند، مخالفت کنند. گویا آنها قسم خورده اند که با همه گزینه های پیشنهادی دولت مخالف باشند. وقتی فردی برای تصدی وزارتخانه ای معرفی می شود، باید سوابق وی را بررسی کرد و با او به گفت و گو نشست تا بتوان در خصوص رای اعتماد به درستی تصمیم گرفت نه اینکه بگوییم صرفا چون فردی قبلا در یک حزب اصلاحات بوده نمی تواند وزیر شود. اتفاقا ما باید افرادی را که روزی عضو تشکلی بوده اند را تشویق کرد.


کواکبیان افزود: متاسفانه برخی دوستان افراطی در مجلس جا خوش کرده اند و هدف شان تنها مخالفت است. البته بهتر است که دولت نیز مشورت بیشتری با نمایندگان مجلس داشته باشد بنده از برخی از دوستان حامی دولت شنیدم که گلایه داشتند دولت اصلا با ما مشورت نمی کند این نکته قابل توجهی است که دولتمردان نیز باید به آن اهمیت بدهند.


وی گفت: ما شاهد تجربه مسکوت گذاشتن طرح اصلاح قانون احزاب بودیم و همین مجلس با 132 رای به مسکوت دادن این طرح داد. ما همت کردیم و ضمن تماس با نمایندگان نامه ای به رئیس مجلس داده و در آن مضرات این طرح را گوشزد کردیم که خوشبختانه تاثیرگذار هم بود.


دبیر کل حزب مردم سالاری با اشاره به اینکه تعامل با مجلس نکته مهمی است که دولت باید مد نظر داشته باشد، گفت: برای نظام هم خوب نیست که بیش از این چنین وزارتخانه ای که از مهمترین وزارتخانه های دولت است، چندین ماه با سرپرست اداره شود. مجلس باید این مقتضیات را در نظر بگیرد و توجه کند که ما در دانشگاه ها آرامش می خواهیم.


کواکبیان تاکید کرد: معتقدم که فرجی دانا در 9 ماه تصدی خود توانست آرامش خوبی را در دانشگاه ها فراهم کند اما مجلس با رای عدم اعتماد خود به فرجی دانا اشتباه بزرگی مرتکب شد. امیدوارم که با این اتفاقات مجلس به دانش آشتیانی رای اعتماد بدهد.


وی در پاسخ به این سوال که آیا در جریان اصلاحات لیست های انتخاباتی توسط اشخاص تنظیم می شود، گفت: در حزب مردم سالاری رویکرد این است که دوره اینکه اشخاص بخواهند لیست انتخاباتی بدهند، گذشته است و باید احزاب را در کشور تقویت کرد. متاسفانه قانون انتخابات ما به گونه ای تنظیم نشده است که مردم بتوانند به احزاب رای بدهند و همچنان رای به اشخاص می دهند من معتقدم ما باید قانون انتخابات را تغییر بدهیم تا مردم بتوانند علاوه بر اشخاص به احزاب نیز رای بدهند. این مساله شدنی است و نیازی به تغییر قانون اساسی ندارد.


کواکبیان گفت: من در این رابطه با کارشناسان وزارت کشور صحبت کرده ام و آنها گفتند که این مساله را در جهت اصلاح قانون انتخابات دنبال می کنند. در کشور باید احزاب را تقویت کرد. البته اشخاص بانفوذ می توانند از لیست های ارائه شده حمایت کنند.


وی یادآور شد: پس از ماه محرم و صفر ما بنا داریم که از سوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات همایش سراسری اصلاح طلبان را برای تمرکز بیش تر فعالیت ها تشکیل دهیم که احتمالا این همایش سراسری در 11 دی ماه برگزار خواهد شد و جزییات دقیق تر آن توسط مسئولان فعلی شورای هماهنگی اطلاع رسانی می شود.

 

کد N578523

وبگردی