آفتاب

رئیس دفتر رئیس‌جمهور: انحصار دسترسی آزاد به اطلاعات ظالمانه‌ترین انحصار است

رئیس دفتر رئیس‌جمهور: انحصار دسترسی آزاد به اطلاعات ظالمانه‌ترین انحصار است

ایسنا نوشت:

رییس دفتر رییس‌جمهور با بیان اینکه برای تعیین قیمت نفت در بودجه 94 باید سناریوهای مختلف نفتی را درنظر بگیریم گفت:‌ بودجه 94 با یک دید گشاده نسبت به همه سناریوهای محتمل تعیین می‌شود و شرایط هرچه باشد آمادگی مقابله با آن را داریم.

محمد نهاوندیان بعدازظهر امروز 22 آبان ماه در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره تصویب قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در دولت اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، 5 سال پیش توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده بود و این گامی مثبت در جهت تحقق حقوقی بود که در قانون اساسی به آن اشاره شده است.

وی اضافه کرد: متاسفانه در طول 5 سال اخیر آیین‌نامه مربوط به دسترسی آزاد به اطلاعات به مرحله تصویب نرسیده بود که خوشبختانه با پیگیری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این قانون در کمیسیون‌های دولت مورد بحث قرار گرفت و نهایتا به دولت رسید و تصویب شد.

رییس دفتر رییس جمهور با تاکید بر اینکه قانون دسترسی آزاد به اطلاعات دستگاه‌های دولتی را موظف می‌کند تا امکان دسترسی آزاد به اطلاعات را فراهم کند گفت:‌ در واقع این قانون تحقق شعارهای انتخاباتی آقای روحانی بود که طی آن به مردم گفته شده بود که ما باید حقوق شهروندی را هرچه شکوفاترکنیم و این مبنایی است برای شفافیت که همان لازمه عدالت است.

نهاوندیان با اشاره به ویژگی‌های مثبت قانون دسترسی آزاد به اطلاعات اظهار کرد:‌ با تصویب این قانون مردم راحت‌تر می‌توانند از حقوق خود آگاه شده و به آن دسترسی داشته باشند، چرا که دسترسی به این حق نوعی انحصارشکنی در اطلاعات است.

وی افزود: انحصار در دسترسی آزاد به اطلاعات یکی از ظالمانه‌ترین انحصارات است و دولت با ایجاد فضای رقابتی در دسترسی به اطلاعات در فضای مطبوعات تحقق شعار آزادی مسئولانه را فراهم می‌کند.

رییس دفتر رییس جمهور در ادامه در مورد آخرین اخبار از نتایج مذاکرات هسته‌ای گفت:‌ هنوز زود است که بخواهیم در مورد نتیجه مراحل طولانی مذاکرات قضاوت کنیم چرا که تا روز آخر هیچ کس نمی‌تواند در این باره ارزیابی داشته باشد که محصول نهایی مذاکرات چه خواهد بود اما نکته بسیار مهم که همگان می‌دانند این است که ایران در این مسیر طولانی اتمام حجت کرده است.

نهاوندیان با تاکید بر اینکه ایران با اقدامات اخیر خود همه بهانه‌جویی‌های بی‌پایه گذشته را باطل کرد خاطرنشان کرد: عده‌ای به دنبال این بودند که حق غیرقابل انکار ایران برای پیشرفت و توسعه علم و فناوری را نادیده بگیرند؛ در همه این زمینه‌ها از جمله زمینه فناوری هسته‌ای این بهانه جویی‌ها علیه ایران ادامه داشت البته همگان دیدند که در فضای افکار عمومی و محافل سیاسی و اقتصادی دنیا مباحث مطرح شده از سوی ایران مورد استقبال قرار گرفت و سفر هیات‌های متنوع اقتصادی در ماه‌های گذشته به ایران نیز گویای همین مطلب است.

رییس دفتر رییس جمهور افزود: البته اتفاق مهمی که در طول یک سال اخیر افتاد این بود که با وجود اینکه تحریم‌ها برطرف نشد اما اقتصاد ایران ثابت کرد که در عمل درجه آسیب‌پذیری خود را کاهش داده است، تورم را مهار کرده، از رکود خارج شده و به سمت رونق حرکت کرده است و همه اینها قوت عمل ما را در مذاکرات افزایش داده است.

وی با بیان اینکه نتیجه مذاکرات هرچه باشد اقتصاد ایران به پیش خواهد رفت گفت:‌ هم در حوزه سیاسی و هم در حوزه اقتصادی امروز افکار عمومی جهان ادامه تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را نخواهند پذیرفت. دیگر آن فضای سیاه‌نمایی علیه ایران شکسته شده و همه ملامت‌ها و سرزنش‌ها برای غیر از توافق هسته‌ای متوجه زیاده خواهی‌های غرب خواهد شد.

نهاوندیان همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد تاثیر روند کاهشی قیمت نفت در بودجه 94 گفت:‌ پیش‌بینی‌ها نسبت به آینده بازار نفت نمی‌تواند هیچ وقت قطعی باشد به همین دلیل تعیین قیمت نفت احتیاط آمیز خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه ما برای قیمت نفت در بودجه باید سناریوهای مختلفی را درنظر بگیریم افزود: ‌براساس قیمت‌های مختلف نفت و همچنین در مورد حجم نفت باید سناریوهای مختلفی را برای نفت درنظر بگیریم لذا در بودجه سال 94 یا یک دید گشاده نسبت به همه سناریوهای محتمل پیش می‌رویم و شرایط هر چه باشد آمادگی مقابله با آن را داریم.

رییس دفتر رییس جمهور در پایان در پاسخ به پرسشی در مورد سفر روحانی به آذربایجان گفت: با توجه به اینکه چهارمین دیدار روسای جمهور ایران و آذربایجان در این سفر صورت گرفته است، این 4 دیدار به خوبی نشان می‌دهد که این امکان وجود دارد با رویکرد تعاملی روابط مثبت و سازنده‌ای ایجاد کرد. فرصت‌های همکاری‌های اقتصادی میان ایران و آذربایجان بسیار گسترده است و این سفر دستاوردهای امیدبخشی ایجاد کرد و باعث شد گام دیگری را در جهت حصول اقتصاد مقاومتی که آسیب پذیری ایران را کمتر و کمتر می‌کند، برداریم.

 

17503

کد N578131

وبگردی