۱
رییس جامعه‌ المصطفی العالمیه:

تمدن‌سازی در عرصه جهانی نیازمند تفسیرهای اصیل است

  • ۲بازدید
  • ۱ رای
  • ۰ دیدگاه

رییس جامعه‌المصطفی العالمیه گفت: تمدن‌سازی در عرصه جهانی و پیشرو بودن در حوزه‌های تمدنی علمی، سیاسی و اجتماعی، نیازمند تفسیرهای اصیل در تاریخ اسلام است که یکی از برجسته‌ترین‌ها المیزان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی در همایش بین‌المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، افزود: در این زمینه همچنین نیازمند نگاهی نو به قرآن با تکیه بر علوم تفسیری هستیم و در میان همه تلاش هایی که در دوره معاصر در تفسیر به عمل آمده، روش تفسیری علامه طباطبایی مبتنی بر روش شناسی بسیار دقیق بوده است.

وی با بیان اینکه باید تفسیرهای نو تولید کنیم که این تفسیرها نیازمند زیرساخت اصولی و فلسفی است گفت: بدون این زیرساخت امکان تولید مناسب در تفسیرهای تخصصی وجود ندارد.

رییس جامعه‌المصطفی تاکید کرد: باید به تخصص‌ها در قلمرو علوم انسانی توجه داشته باشیم هیچ گاه غفلت نکنیم که ما دستگاه عقلی تحلیلی و دستگاه اجتهادی پیشرفته داریم و و زمانی می‌توان نتیجه گرفت که بر این دو تکیه کرد.

اعرافی تصریح کرد: اگر بخواهیم تفسیرهای نو و تخصصی در قلمرو علوم انسانی و اجتماعی ایجاد کنیم، نیازمند اصول فلسفی عمیق است که اگر این کار انجام نشود نمی‌توان دستگاه تخصصی تفسیری را شکل داد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در میان همه تلاش‌های تفسیری دوره معاصر برخی ویژه و مبتنی بر روش‌شناسی دقیق است که یکی مرحوم علامه طباطبایی، دیگری شهید صدر و مرحوم خویی است و بالندگی بیشتر تفسیر در عصر ما نیز نیازمند استفاده از نحله تفسیری این سه شخصیت است.

اعرافی با بیان اینکه این سه نحله در تقابل با هم نیستند و تلاش‌های آنها مبتنی بر روش‌شناسی دقیق است، تصریح کرد: علامه وارد تفسیر شد در حالی که از قرن دهم به بعد حوزه‌های علمیه شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه علوم عقلی و به ویژه با طرح حکمت متعالیه بود و از طرفی روش اصولی و اجتهادی ما پیشرفت کرد و تحولات زمانه نیز پرسش‌های زیادی در مقابل حوزه قرار داد.

وی تاکید کرد: موج تفکر عالی حکمت متعالیه و تحولات دانش اصول از یک طرف و از سوی دیگر پرسش‌های جدید به علت تحولات دنیا مایه بیداری و توجه بیشتر علمای دینی شد و علامه نیز متأثر از مجموعه این شرایط بود.

رییس جامعه المصطفی بیان کرد: علامه تفسیر قرآن به قرآن را برجسته و یا ابداع کرد و مباحث لغت‌شناسی، سیاق و تطبیق و قواعد عقلی و تکیه بر ظهور ناب آیات را با استفاده از تجربیات پیشین تنظیم کرد.

انتهای پیام

نظر شما چیست؟

اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این مطلب بیان می کند.