آفتاب

استقبال لیبی از طرح فرستاده سازمان ملل برای آغاز مذاکرات ملی

استقبال لیبی از طرح فرستاده سازمان ملل برای آغاز مذاکرات ملی

فرستاده سازمان ملل به لیبی با هشدار نسبت به کشیده شدن این کشور به جنگ داخلی تاکید کرد که پارلمان این کشور تنها نماینده قانونی مردم لیبی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، برناردینو لیون، فرستاده سازمان ملل به لیبی با بیان اینکه دولت لیبی در آستانه فروپاشی و جنگ داخلی قرار دارد، تاکید کرد که باید هرچه سریعتر بحران کنونی لیبی برطرف شود و نیروهای مسلح نیز نباید در روند مذاکرات کشور، شرکت کنند.

وی با اشاره به استقبال سازمان ملل از هرگونه طرحی که به بحران لیبی پایان دهد، افزود: در جریان این مذاکرات باید میانه روها‌ی مخالف حضور داشته باشند و این گفتگوها باید از سوی افراد سیاسی تاثیرگذار صورت گیرد.

لیون تاکید کرد: سازمان ملل همواره برای خروج شبه نظامیان در سطح شهر و فرودگاه‌ها تلاش می‌کند چرا که رهایی از خشونت و تروریسم و پایبندی به جریان دموکراسی شرط اصلی مشارکت در هر گفتگویی است.

دادگاه عالی طرابلس که هم اکنون تحت کنترل شبه نظامیان است، انتخابات پارلمانی اخیر را قانونی نمی‌داند در حالی که لیون اعلام کرد این پارلمان تنها نماینده قانونی مردم لیبی است.

وی تصریح کرد: حل بحران کنونی لیبی باید از طریق یک راه حل سیاسی باشد نه حقوقی.

از سوی دیگر، منابع اعلام کردند که در جریان حملات هواپیماهای جنگی وابسته به نیروهای خلیفه حفتر، فرمانده سابق نیروی زمینی ارتش ملی لیبی در شهر درنه که در پی عملیات انفجار سه خودروی بمب گذاری شده در ورودی پایگاه نظامی ابرق وابسته به خلیفه حفتر رخ داد سه تن از اعضای شورای انقلابیون کشته و 30 تن دیگر زخمی شدند.

هواپیماهای جنگی خلیفه حفتر طی چند ماه اخیر چندین پایگاه وابسته به انقلابیون را در شهر بنغازی و درنه هدف خود قرار دادند.

از سوی دیگر، پارلمان لیبی در نشست خود در طبرق واقع در شرق لیبی اعلام کرد که با طرح سازمان ملل برای حل بحران موجود در کشور آن هم از طریق مذاکره ملی و توقف خشونت‌های مسلحانه موافق است.

پارلمان لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که طرح سازمان ملل تنها طرحی است که پارلمان برای متوقف کردن کشتار مردم لیبی به آن می‌پردازد و راه حل سیاسی تنها گزینه خروج کشور از بحران است.

در این بیانیه آمده است: طرح سازمان ملل باید در برگیرنده ادامه جریان دموکراسی باشد که مردم لیبی آزادانه آن را از طریق صندوق‌های رای گیری انتخاب کرده‌اند.

پارلمان لیبی تاکید کرد: اعضای پارلمان برای بازسازی لیبی که همگان خواهان وحدت آن هستند،‌در نشست‌های برگزار شده در طبرق شرکت می‌کنند.

پیشتر برناردینو لیون، به تعهدات خود در خصوص ادامه تلاش‌های میانجی گرانه در لیبی و برگزاری گفتگوها در طبرق و طرابلس برای برقراری صلح در کشور، پایبند شد.

از سوی دیگر رئیس ستاد مشترک ارتش لیبی از تمام گروه‌های مسلح خواست تا زودتر از زمان تعیین شده یعنی 30 نوامبر سلاح‌های خود را به ارتش ملی لیبی تحویل دهند چرا که اگر زودتر از زمان موعد این کار را انجام دهند دیگر تحت پیگرد قانونی و امنیتی قرار نخواهند گرفت.

وی تاکید کرد که هدف از این اقدام برقراری صلح در کشور و تحکیم امنیت و ثبات در کل کشور است.

رئیس ستاد مشترک ارتش لیبی در پایان تاکید کرد که با هر گروه مسلحی که درخواست وی را انجام ندهد به شدت برخورد خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N577828

وبگردی