آفتاب
وزیردفاع:

هیچگاه در صدد ساخت سلاح تخریب کننده محیط زیست نخواهیم بود

هیچگاه در صدد ساخت سلاح تخریب کننده محیط زیست نخواهیم بود

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران تجاوز به طبیعت را یک گناه نابخشودنی دانست و گفت: نیروهای مسلح با تمام توان برای حفظ محیط زیست فعالیت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسین دهقان در همایش بین المللی مقابله با آثار جنگ در محیط زیست عنوان کرد: نیروهای مسلح در پایش و اجرای سیاست‌های زیست محیطی با تمام قوا با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری می‌کنند. انسان در زمین به جهت‌های مختلفی همچون خود، طبیعت و خدا در ارتباط است که اگر هر یک از این ابعاد از مسیر عدالت خارج شود حتما دچار گرفتاری و سختی های جدی خواهد شد.

وی ادامه داد: قطعا بعد از ارتباط انسان با خدا مهمترین ارتباط انسان با طبیعت و محیط زیست است که متاسفانه زیاده خواهی انسان‌ برای بهره مندی بیشتر از طبیعت باعث جنگ و درگیری و در نهایت تخریب محیط زیست شده است.

وی با بیان این‌که انسان همواره تلاش کرده است ابزار کشنده تر و با قدرت تخریب بیشتر را در جنگ‌ها تولید کند، گفت: قرار بود فناوری‌ها در خدمت بشر و رفاه زندگی باشد، اما امروز این فناوری منجر به ابزاری شده است که انسان و محیط زیست را به سمت نابودی‌های جبران ناپذیر می‌کشاند که در این میان قدرت‌های بزرگ بیشتر از این فناوری‌ها بهره مند می‌شوند و تاثیر بیشتری نیز بر تخریب محیط زیست باقی می‌گذارند.

وی ادامه داد: در جنگ تحمیلی از سلاح‌های کشتار جمعی مانند سلاح‌های شیمیایی از سوی دشمن در سطح گسترده‌ای استفاده می‌شد که امروز همچنان شاهد کشته شدن انسان‌ها به دلیل وجود مین و عوارض سلاح‌های شیمیایی هستیم.

وزیر دفاع با اشاره به وقوع دو جنگ جهانی بزرگ در قرن بیستم گفت:‌عوارض و مشکلات و پیامدهای زیست محیطی این جنگ‌ها همچنان گریبانگیر بشر است و در پایان قرن بیستم و آغاز قرن 21 نیز شاهد درگیری‌های دیگری در منطقه خود بوده‌آیم که صدمات زیادی وارد کرده است.

دهقان در ادامه اظهار کرد: امروز با وجود فریاد تامین رفاه ،‌دموکراسی و دفاع از حقوق بشر شاهد جنایاتی در نقاط مختلف به ویژه سوریه، عراق و فلسطین هستیم که جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اعتقادات خود و کرامت انسانی،‌حفاظت از جان و مال این انسان‌ها را بر خود فرض می‌داند.

وی با تاکید بر این‌که تجاوز به طبیعت یک گناه نابخشودنی است، اظهار کرد: از این رو هیچگاه در صدد ساخت سلاحی که حالت تهاجمی داشته باشد و موجب تخریب محیط زیست شود نخواهیم بود؛ چرا که ایران خود کشوری است که قربانی تجاوز و سلاح‌های کشتار جمعی شده است.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهوری در سازمان ملل در خصوص مبارزه با خشونت و افراط گری افزود: این موضوعات به عنوان امنیت جهانی مطرح شده است و دولت ما نیز این مسیر را ادامه خواهد داد.

دهقان در پایان خاطر نشان کرد: ما به امید تحقق روزی هستیم که گفتمان جایگزین سلاح و جنگ شود و اهمیت محیط زیست در تمام ابعاد درک شود.

انتهای پیام

کد N577441

وبگردی