آفتاب

انتقاد رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران از روند زمانی پذیرش دانشجو و تخصیص بودجه

انتقاد رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران از روند زمانی پذیرش دانشجو و تخصیص بودجه

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران و هیات رییسه این دانشگاه در جلسه‌ای به سوالات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران پاسخ دادند.

به گزارش خبرنگار منطقه علوم پزشکی تهران خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر علی جعفریان رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در این جلسه با بیان اینکه پزشکان و اساتید می‌توانند همزمان در مراکز درمانی خصوصی حضور داشته باشند افزود: این مورد اشکالی ندارد و طبق چارچوب است و تنها در مواردی که به روند آموزشی لطمه بزند، دارای ایراد است.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: آموزش بدون حمایت ممکن نیست و ما در تلاش هستیم تا حقوق و مزایای دانشجویان مقطع دکتری و دستیاران را از منابعی که توسط دانشگاه تامین می‌شود، افزایش دهیم تا در نهایت رضایت بیماران را بالا ببریم. در حال حاضر بین 2.5 تا 3 میلیارد تومان از منابع دانشگاه را برای ارائه حقوق دانشجویان مقطع دکتری و دستیاران پرداخت می‌کنیم و این در حالی است که در بودجه کشوری هیچ ردیفی برای آنها در نظر گرفته نشده است و تعریفی که ما در کشور از دستیاران پزشکی، رزیدنت‌ها، کارورزان و انترن‌ها داریم، یک تعریف کارورزی است و هزینه‌ای که به آنها پرداخت می‌کنیم، نوعی کمک هزینه تحصیلی است. برخلاف کشورهای دنیا که این مورد را یک کار محسوب می‌کنند و جزو سابقه افراد محاسبه می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: اگر در دانشگاه بتوانیم با اعتبارات تخصیص یافته از طرف دولت امور خود را بگذرانیم، مجبور به گرفتن دانشجویان شهریه‌پرداز نیستیم و این در حالی است که در حال حاضر بخشی از منابعی که دانشجویان شهریه‌پرداز پرداخت کرده‌اند، در تاسیس فضاها و زیرساخت‌های لازم برای دانشگاه و دیگر بخش‌های دانشگاه هزینه شده است.

وی تاکید کرد: بودجه‌ای که به دانشگاه تعلق می‌گیرد در زمستان تصویب می‌شود. در حالی که تعداد دانشجویان در تابستان اعلام می‌شود و هیچ تناسبی بین زمان اعلام تعداد دانشجویان و زمان تخصیص بودجه وجود ندارد. در حالی که ظرفیت دانشجویان باید تابع بودجه باشد که در این زمینه معاونت آموزشی وزارت بهداشت تلاش‌هایی را جهت ارتقای آن صورت داده‌ است.

دکتر جعفریان در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزود: تلاش و توجه اساتید و پرسنل دانشگاه در جهت افزایش کیفیت و شرایط رفاهی دانشجویان برای نتیجه‌گرفتن بهتر دانشگاه است. از این رو می‌توانیم یکی ایرادات دانشگاه را بگوییم و می‌دانیم از لحاظ فیزیکی ساختمان‌ها ما قدیمی هستند و از لحاظ آموزشی و پژوهشی دارای مشکلاتی هستیم و لازم است در اصلاح آن اقدام کنیم. بعد دیگر مساله، نگاهی است که از بیرون به دانشگاه می‌کنیم. براساس هر ملاکی که در نظر داشته باشیم، بهترین دانشگاه علوم پزشکی کشور دانشگاه علوم‌پزشکی تهران است و ما باید قدر داشته‌هایمان را بدانیم و در جهت رفع مشکلات دانشجویان حرکت کنیم. در این راه از دانشجویان می‌خواهم که مشکلات را شناسایی و در حل آن به ما کمک کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: در آموزش، دانشجو محور اصلی است و در بحث امکانات آموزشی و رفاهی اصولا چیزی به عنوان «کافی» وجود ندارد و باید امکانات را افزایش دهیم. اصل دانشگاه، فیزیک و محیط فیزیکی نیست بلکه این دانشجویان و اساتید محترم هستند که باعث پیشرفت و تعالی دانشگاه می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در زمینه پوشش و حجاب آیین‌نامه‌ای را به عنوان «پوشش حرفه‌ای» تدوین کرده‌ایم که هم در محیط بیمارستانی و هم در محیط دانشگاهی ضوابط را رعایت کنیم. در انتخاب پوشش مناسب با محیط دانشگاه هیچ ابهام و تردیدی وجود ندارد. ضمن اینکه مرحله اول آیین‌نامه پوشش حرفه‌ای که ابلاغ آن به سطح دانشگاه است، اطلاع‌رسانی شده است و در مراحل بعد بخشنامه‌های اجرایی توسط ریاست دانشگاه صادر شده و سپس بررسی میزان موفقیت این طرح انجام خواهد شد.

تناقضی بین پذیرش دانشجویان شهریه‌پرداز و سراسری وجود ندارد

به گزارش ایسنا در ادامه جلسه دکتر جلیلی معاونت آموزشی دانشگاه تهران گفت: مجموعه دانشگاه علاوه بر نقش مشورتی و گرفتن بازخوردهای درمانی و بهداشتی کشور و ارائه آن به وزارت بهداشت در راستای اهداف وزارت بهداشت حرکت می‌کند و هیچ تناقضی بین پذیرش دانشجویان شهریه‌پرداز و سراسری وجود ندارد و ما شاهدیم که ظرفیت پذیرش دانشجو نسبت به سال قبل تغییری پیدا نکرده و ظرفیت دفترچه‌ای دو سال اخیر 100 نفر اعلام شده است که متاسفانه علاوه بر آن، دانشجویان المپیادی و دیگر ظرفیت‌ها مجموعا، ظرفیت پذیرش ما را به 170 نفر رسانده‌اند.

وی افزود: در دفترچه‌ کنکور که وزارت بهداشت و سازمان سنجش اعلام می‌کند، دانشجویان شبانه شامل هزینه های تحصیل رایگان نمی‌شوند و شهریه آنها نیز به نسبت بالا نیست.

معاونت آموزشی دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه بودجه‌های پژوهانه از منابع خارج از دانشگاه تامین می‌شده و در حال حاضر متوقف شده است، گفت: خوشبختانه در زمینه فرصت‌های مطالعاتی که در ایران وجود ندارد و دانشجو مجبور به مطالعات در خارج از کشور است، هنوز هزینه‌ها توسط وزارتخانه بهداشت پرداخت می‌شود ولی روند بررسی کندتر شده است ما هم در این زمینه مساعدت‌های لازم را با دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی تهران داشته‌ایم.

13 میلیارد تومان هزینه سالانه غذا در دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر محققی معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: هزینه‌های تغذیه نسبت به قبل بیشتر شده است و امسال حدود 13 میلیارد تومان برای تامین مخارج تغذیه در نظر گرفته شده است که 3900 میلیارد تومان آن به صورت مستقیم از بودجه دانشگاه و بقیه از دیگر منابع درآمدی مانند بیمارستان‌ها تامین شده است.

وی درباره کیفیت غذا نیز خاطرنشان کرد: کیفیت غذا امری نسبی است اما نسبت به قبل بهتر شده است و امسال ما پیمانکار تغذیه خود را عوض کرده‌ایم و طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته، کیفیت غذا بهتر شده است این در حالی است که خانم‌ها نسبت به چرب بودن غذاها معترضند و آقایان به حجم غذا اعتراض دارند و در همین حال شاهدیم که از ابتدای آبان‌ماه منوی جدیدی که در آن بعضی از غذاها اضافه شده‌اند، به بخش تغذیه دانشگاه آزاد اضافه شده است که این باعث تحمیل 550 میلیون تومان هزینه اضافی برای بخش تغذیه تحمیل شده است.

ارائه و اجرای برنامه‌های فرهنگی توسط خود دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی

حجت‌الاسلام والمسلمین عیسی‌زاده نماینده نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه افزود: کار فرهنگی به نتیجه به می‌رسد که از دل مخاطبان برخیزد و بسیاری از برنامه‌های فرهنگی دانشگاه از سوی نماد رهبری در دانشگاه حمایت می‌شود و نهاد برنامه‌های خود را چه در سطح خوابگاه و چه در سطح دانشکده‌ها با تشکیل کانون‌ها و تشکل‌های فرهنگی و قرانی و مشاوره و حمایت از آنها به انجام می‌رساند و در سال شاهد ارائه و اجرای حدود 700 تا 800 برنامه مانند نشست‌ها، اردوها و برنامه‌های مناسبتی توسط دانشجویان هستیم.

بهبود روند ارائه خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر محققی معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران از وجود مشکلات جدی در بخش خوابگاه‌های متاهلی و حذف این خوابگاه‌ها از برنامه پنج ساله دولت انتقاد کرد و گفت: خوشبختانه در این زمینه وزارت بهداشت با دادن پول پیش و رهن و همچنین وام‌هایی از طرف صندوق رفاه دانشجویان به دانشجویان متاهل از مشکلات آنها کاسته است ولی در حال حاضر خوابگاه‌های متاهلی دانشگاه علوم پزشکی تهران که شامل 120 واحد مسکونی در کیلومتر 12 جاده مخصوص کرج می‌باشد، نیز در دسترس دانشجویان متاهل است ولی مشکل اساسی ما این است که حدود 60 واحد آن توسط گزارش آتش‌نشانی به ما صورت گرفته است، غیرقابل استفاده می‌باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزود: در حال حاضر حدود 400 نفر متقاضی خوابگاه‌های متاهلی بوده‌اند که این متناسب با ظرفیت خوابگاه‌های ما نیست و برای حل این مشکل امتیازهایی براساس سال ورود به دانشگاه، سال ازدواج، تعداد فرزندان، شاهد و ایثارگر بودن و اینکه هر دوی زوج دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی باشند در نظر گرفته شده است.

ارائه خدمات بهتر در خوابگاه‌های خودگردان دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر محققی معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: امسال حدود 280 ظرفیت برای دختران و 220 ظرفیت برای پسران در خوابگاه‌های خودگردان ایجاد کرده‌ایم که در آن براساس آیین‌نامه دانشجویان PH.D و دستیاری از اولویت برخوردار نمی‌باشند ولی در صورت وجود خوابگاه و طبق نظر دانشگاه باید هزینه تمام شده خدمات آن را که حدود 350 هزار تومان برای اتاق دو تخته و 230 هزار تومان برای اتاق هشت تخته است را پرداخت کنند، اما با توجه به بالا بودن این هزینه‌ها هیات‌رییسه طرح‌های حمایتی را برای دانشجویانPH.D و دستیاران در نظر گرفته است که با ارائه یارانه‌ای از طرف دانشگاه که به عنوان مثال در اتاق‌های دو تخته 51 درصد از هزینه‌ها را دانشجو پرداخت می‌کند و در اتاق‌های 8 تخته 40 درصد آنها را پرداخت می‌کند و در دانشجویانی که سنوات دارند، سقف مجاز برای استفاده از خوابگاه برای دانشجویان کارشناسی 8 ترم، کارشناسی ارشد 5 ترم، دکتری حرفه‌ای 14 ترم وPH.D دستیاری 8 ترم می‌باشد و دانشجویی که از سقف مجاز خود بالاتر رود باید هزینه تمام شده خوابگاه را پرداخت کند.

معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه امکانات ورزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ما در دانشگاه علوم پزشکی تهران باید دانشجویان، کارکنان و هیات علمی را پوشش دهیم. در همین زمینه سرانه ورزشی کشور در حال حاضر حدود یک متر است ولی خوشبختانه در دانشگاه علوم پزشکی تهران سرانه ورزشی 1.4 است و تلاش خود را در زمینه ارتقای این سرانه انجام خواهیم داد.

110 سرویس ایاب و ذهاب روزانه دانشجویان علوم پزشکی تهران را جابه‌جا می‌کند

دکترمحققی عنوان کرد: هیچ آیین‌نامه‌ای در زمینه ارائه ایاب و ذهاب در دانشگاه‌ها وجود ندارد و براساس نیاز دانشگاه ایجاد نمی‌شود ما نیز در این راستا کمبود منابع و زیاد بودن خدمات به دانشجویان هستیم و در آیین‌نامه خود مصوب کرده‌ایم که سرویس‌های دانشگاه را برای فاصله زیر 5 کیلومتر اختصاص ندهیم و این در حالی است که روزانه 110 سرویس دانشجویان را جابه‌جا می‌کنند و حدود 800 میلیون تومان در سال هزینه بخش ایاب و ذهاب دانشجویان می‌شود.

معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در بخش دیگری از سخنانش افزود: هر ساله متقاضیان زیادی جهت استفاده از خوابگاه کوی دانشگاه مخصوصا دانشجویان دانشکده پزشکی وجود دارند و امسال مجبور شدیم که به دلیل بالانس تعادل در خوابگاه دخترانه و پسرانه تنها یکی از خوابگاه‌های دخترانه را به پسرانه تغییر دهیم و از ظرفیت 915 عددی که از طرف دانشگاه ایران به دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفته و تا سال 97 این 915 ظرفیت را در اختیار داریم در جهت رفاه دانشجویان عمل می‌کنیم.

دکتر محققی یادآور شد: ظرفیت اینترنت دانشگاه علوم پزشکی تهران به لحاظ محیطی یا شعاعی تا بیمارستان شریعتی است و حجم آن 100 مگابایت است این در حالی است که بیمارستان شریعتی به تنهایی حدود 50 مگابایت از اینترنت دانشگاه را استفاده می‌کند و به همین لحاظ سرعت اینترنت در خوابگاه‌های دانشگاه بسیار پایین است و در همین جهت پروسه‌ای را در جهت بهبود سرعت اینترنت و امکانات در خوابگاه شروع کرده‌ایم که به ترتیب اولویت از خوابگاه‌های دانشجویی دانشجویان PH.D، سپس کارشناسی ارشد و دیگر مقاطع در حال پیگیری هستیم.

انتهای پیام

کد N577409

وبگردی