آفتاب

زیباکلام:مذاکرات تا حصول نتیجه ادامه پیدا می کند/دوطرف نمی خواهند به دوران احمدی نژاد برگردند

زیباکلام:مذاکرات تا حصول نتیجه ادامه پیدا می کند/دوطرف نمی خواهند به دوران احمدی نژاد برگردند

صادق زیباکلام تاکید کرد: اگر تا سوم آذر دوطرف در پشت میز مذاکره همچنان به نتیجه نرسیده باشند یقینا مذاکرات تا حصول نتیجه قطعی ادامه پیدا خواهد کرد.

صادق زیبا کلام، استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرآنلاین درپاسخ به این سئوال که به نظر شما ایران و غرب تا موعد مقرر در توافق نامه ژنو یعنی (24نوامبر) -سوم آذر- به توافق می رسند؟ گفت: آنچه مسلم است هم مسئولان ارشد تیم مذاکره کننده ایران وهم جان کری و کاترین اشتون به صراحت گفته اند که در مسیر مذاکره به عقب برنمی گردیم.

وی افزود:اگر تا سوم آذر نیز وضعیت همان طوری که الان هست، باقی بماند فقط مذاکرات بر سر موضوعات مورد اختلاف ادامه پیدا خواهد کرد اما نه مذاکرات قطع می شود و نه ما به گذشته برمی گردیم چراکه نه جمهوری اسلامی و نه آمریکایی ها می خواهند که به شرایط سال 91 و دوران احمدی نژاد برگردیم.

وی ادامه داد:حتی اگر فرض بگیریم که چنین چیزی را هم به صراحت نگفته بودند،مشخص است که دوطرف نمی خواهند به دوران احمدی نژاد و جلیلی برگردند چراکه اگر تمایلی برای برگشت به آن دوران داشتند،ظرف یکسال گذشته یعنی از شهریور 92 تا به امروزچندصدساعت مذاکرات بین مقامات ارشد ما و وزیر خارجه آمریکا ونماینده اتحادیه اروپا صورت نمی گرفت.

زیبا کلام یادآور شد که حدود دوماه از این 15 ماه که گفتگوها از سرگرفته شده به اندازه 4 سال دوران احمدی نژاد دوطرف بایکدیگر مذاکره صورت گرفته است، از این رو، این مذاکرات و تداوم آن نشان می دهد که دو طرف می خواهند به نتیجه و توافق برسند.

این استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در مقابل دو طرف، جاده پر از سنگ لاخی به نام 35 سال دشمنی و بی اعتمادی میان ایران و آمریکاست؛ لذا حرکت به سمت جلو به هیچ وجه سریع نیست همچون فردی که در زمین مین گذاری شده حرکت می کند و یا اتوموبیل پنچری که در جاده ای ناهموار و سنگ لاخ حرکت می کند یقینا با سرعت بسیار کم راه می رود اما نکته مهم عزم و اراده ایران و آمریکا برای باز شدن گره کور پرونده هسته ای ایران است.

 


2929

 

کد N577257

وبگردی