آفتاب
/با ایسنا در نمایشگاه بیستم/

روزنامه‌نگار آمریکایی: توافق ایران و آمریکا نامعلوم اما ممکن است

روزنامه‌نگار آمریکایی: توافق ایران و آمریکا نامعلوم اما ممکن است

سردبیر روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور در استانبول با شرکت در نشست رسانه‌های خارجی نمایشگاه مطبوعات و رسانه‌ها در تهران، ضمن بیان تحلیل خود از روند مذاکرات هسته‌ای ایران و 5+1 بر محتمل بودن دستیابی به یک توافق جامع تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، اسکات پیترسن، سردبیر روزنامه کریستین ساینس مانیتور در استانبول در این نشست درباره چرایی اهمیت گفت‌و‌گوهای اتمی ایران گفت: در شرایط فعلی که گفت‌و‌گوها در مسقط در جریان است تحلیل شرایط موجود به فهم مشترک دوطرف در رسیدن به توافق کمک خواهد کرد.

او درباره این توافق اظهار کرد:‌ ممکن است هیچ توافقی تا 24 نوامبر حاصل نشود. چیزی که ما می دانیم این است که بعد از دو سال و نیم گفتگو هنوز هیچ تفاهمی بین طرف‌های مذاکره کننده وجود ندارد اما پیش از این اگر به مذاکرات و توافق پیشین ژنو توجه کنیم متوجه خواهیم شد که هیچ کس انتظار رسیدن به این توافق را نداشت. در حقیقت رسیدن به توافق از هیچ کدام از شواهد معلوم نبود.

تحلیل گر مسائل خاورمیانه ساینس مانیتور در ادامه اظهارات خود درباره مسائلی که می توان از این دو سال مذاکره آموخت عنوان کرد:‌ در اولین گام تصورات و سوء تصورات موجود آشکار شد. ما متوجه شدیم که هر دو طرف تمایل دارند ذهنیت و سیاست‌های طرف مقابل خود را شکل بدهند اما سوالی مطرح می‌شود این است آیا این توافق منطقی است؟

پیترسن در ادامه درباره تفاوتهای تصورهای طرفین مذاکره افزود:‌ آمریکایی ها گمان می‌کنند آنچه که به ایرانی‌ها پیشنهاد دادند منطقی است و هر کس دیگر بود از این فرصت‌ها نهایت استفاده را می برد. در مقابل ایرانی ها توقعات طرف‌های غربی خود را بیش از حد و غیرمنطقی می دانند.

سردبیر کریستین سایس مانیتور با اشاره به فشارهایی که طرفین در جریان این مذاکرات متحمل می‌شوند گفت:‌ برخی از اعضای کنگره و نمایندگان آمریکایی مخالف توافق با ایران هستند وگفت‌و‌گوی فعلی را نتیجه تحریم ها می دانند. این در حالی است که مذاکره کنندگان ایرانی به ویژه در دوران سعید جلیلی معتقد بودند این تحریم ها هیچ تاثیری ندارد.

وی در ادامه این نشست درباره مسائلی که می توان از این توافق در مذاکرات آموخت گفت:‌ ما طی این دو سال متوجه شدیم که هیچ کدام از طرفین تمایل ندارند طرف مقابل خود را پیروز ببینند. این مسئله تعجب آور نیست چرا که روابط ایران و آمریکا 35 سال تیره را سپری می‌کند.

پیترسن در ادامه با تاکید بر لحن و کلام مذاکره کنندگان در جریان مذاکرات مسقط مدعی شد:‌ با این لحن وکلام تنها می‌شود نتیجه گرفت که هیچ شانسی برای توافق وجود ندارد اما باید به مسائل بیشتری از جمله تمکین طرفین از توافق ژنو توجه کرد.

این روزنامه نگار آمریکایی با اشاره به خطاهای کوچکی که طرفین پس از رسیدن به توافق ژنو مرتکب شده‌اند آنها را بی اهمیت خواند و تاکید کرد: بهتر است به تلاش‌های طرف‌های ایرانی و آمریکایی برای قانع کردن مخالفان خود در داخل کشورها تمرکز کنیم.

وی تصریح کرد: امروز دیگر دیدارهای سیاستمداران ایرانی و آمریکایی مسئله جدیدی نیست. این رابطه سیاسی مداوم برای اولین بار پس از 35 سال می تواند نوید یک توافق مناسب را بدهد.

پیترسن در پاسخ به سوالی درباره نظر شهروندان آمریکایی درباره توافق آمریکا و ایران گفت:‌ شاید بسیاری مخالف باشند اما آمریکایی‌ها تمایلی به درگیری و جنگ با ایران ندارند.

خبرنگار ارشد ساینس مانیتور در ادامه در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر تاثیر توان موشکی ایران در مذاکرات هسته‌ای این امر را رد و تاثیر توان موشکی

او در پایان اشاره کرد:‌ در ایران اکنون حدود 19 هزار سانتریفیوژ وجود دارد که تنها نیمی از آنها در حال فعالیت هستند. مسئله اتمی ایران مسئله فنی نبوده و تنها در راستای کنترل تعداد سانتریفیوژها است.

انتهای پیام

کد N577079

وبگردی