آفتاب

برنامه شکنجه‌های آمریکا روی میز سازمان ملل

برنامه شکنجه‌های آمریکا روی میز سازمان ملل

یک هیات آمریکایی امروز (چهارشنبه) به سازمان ملل می‌رود تا در خصوص برنامه‌های شکنجه دولت واشنگتن به کمیته ضد شکنجه در ژنو پاسخگو باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته پایگاه خبری هافینگتون پست، قرار است از هیات آمریکایی این سوال پرسیده شود که آیا پرسنل آمریکایی کنوانسیون‌ بین‌المللی ضد شکنجه را در خارج از مرزهای کشورشان رعایت کرده‌اند یا خیر و بسیار واضح است که پاسخ هیات آمریکا به این سوال چه خواهد بود.

از زمان روی کار آمدن باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در سال 2008 و وعده وی به کنار گذاشتن برنامه شکنجه جورج بوش که پس از 11 سپتامبر طراحی شده بود، این اولین بار است که یک هیات از واشنگتن به کمیته شکنجه می‌رود تا درباره این برنامه جنجالی پاسخگو باشد.

با اینکه دولت آمریکا به طور قطع از اقداماتش دفاع می‌کند اما قانونگذاران و حامیان حقوق بشر نگران هستند که جلسه امروز بار دیگر راه را برای سوءرفتارهای کاخ سفید و شکنجه غیرقانونی مظنونان تروریستی هموار کند.

سناتور ران ویدن، از دموکرات‌های ایالت اورئان در بیانیه‌ای اعلام کرد: هم‌اکنون شاخه اجرایی بر روی این مساله بحث می‌کند که آیا رفتار ممنوعه، ظالمانه و غیر انسانی با زندانیان در تاسیسات خارجی آمریکا صورت گرفته است یا خیر. دیدگاه‌ من این است که شکنجه باید در هر جایی ممنوع شود اما متاسفانه برخی از اشتباهات دهه‌های گذشته درس عبرت نگرفته‌اند.

با این حال بسیاری از منتقدان بر این باورند که نشست امروز در ژنو فرصتی را برای دولت آمریکا فراهم می‌کند تا برای همیشه از تصمیم‌های جنجالی دولت جورج بوش، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا فاصله بگیرد.

سناتور دموکرات مارک اودال، از ایالت کلورادو گفت: 9 سال پیش باراک اوباما در مقام سناتور دموکرات در اظهاراتی شدید اللحن از قوانین منع مقام‌های آمریکا از استفاده از شکنجه حمایت کرد و گفت به لحاظ اخلاقی، شکنجه نکوهیده است و هیچ جایگاهی در جهان ندارد. حال زمان آن فرا رسیده است رئیس‌جمهور موضع خود را بار دیگر تثبیت کند و بدون ابهام اعلام کند که منع آمریکا از شکنجه هیچ محدودیت جغرافیایی‌ ندارد.

با اینکه دولت کنونی آمریکا برنامه‌های بازجویی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را محکوم کرده اما ثابت شده است که هیچ تمایلی به توقف شکنجه‌ها و برنامه‌های غیرقانونی بازداشت‌های سیا ندارد.

انتهای پیام

کد N576977

وبگردی