آفتاب

وال استریت ژورنال:‌ احتمال تمدید مذاکرات وجود دارد

وال استریت ژورنال:‌ احتمال تمدید مذاکرات وجود دارد

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت:‌ اظهارات دیپلمات‌های ایرانی و قدرت‌های جهانی حاکی از احتمال تمدید دوباره مذاکرات پس از 24 نوامبر (3 آذر) است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به نوشته وال استریت ژورنال، دیپلمات‌های ارشد آمریکا، ایران و اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه تاکید کردند که مذاکرات سه‌جانبه‌شان در مسقط پایتخت عمان روی حصول توافق تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر متمرکز بوده است.

اما دیپلمات‌هایی که در مذاکرات مسقط حضور داشته‌اند تاکید کرده‌اند که با توجه به دستاوردهای محدود این دور از مذاکرات ممکن است به تمدید مذاکرات پس از 24 نوامبر منجر شود.

بسیاری بر این باورند که پیامدهای منفی دست‌ نیافتن به یک توافق می‌تواند برای منطقه‌ای که خود در حال حاضر، از سوریه گرفته تا یمن با بی‌ثباتی روبه‌رو است بسیار زیاد باشد.

ایران و گروه 1+5 شامل آمریکا، روسیه، چین، انگلیس،‌ فرانسه و آلمان تلاش می‌کنند به‌منظور حل اختلافات بر سر برنامه‌ هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور از طریق دیپلماسی به یک توافق برسند.

سرگی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده این کشور روز سه‌شنبه گفت که اگر دو طرف به هر دلیلی و با هر سطح از پیشرفتی نتوانند تا ضرب‌الاجل تعیین شده به توافق برسند، عصر روز 23 نوامبر فرصت دارند تا روی گزینه‌ جایگزین و یافتن راه‌حلی که موجب نابودی فرصت‌ها نشود کار کنند.

همچنین سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران در مسقط گفت: ما هنوز در موضعی نیستیم که بگوییم به پیشرفت رسیده‌ایم.

این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران تاکید کرد که کشورش برای حصول توافق تا ضرب‌الاجل تعیین شده تلاش می‌کند اما زمان آن‌ها کافی نیست.

به نوشته این روزنامه آمریکایی غرب ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم می‌کند، در حالی‌که ایران همواره این اتهامات را رد و تاکید می‌کند فعالیت‌های هسته‌ای اش ماهیت کاملا صلح‌آمیز دارد.

مقامات آمریکایی در روزهای اخیر به طور محرمانه گفته‌اند درباره تمدید مذاکرات گفت‌وگو شود. اما معاونان باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا به طور علنی می‌گویند که هنوز تمرکزشان روی 24 نوامبر قرار دارد.

دیپلمات‌های درگیر در مذاکرات می‌گویند: تمدید دوباره مذاکرات منجر به بروز چالش‌های دیپلماتیک و سیاسی زیادی خواهد شد چون سازش بر سر محدودیت‌هایی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران به علاوه یک سری امتیازات اقتصادی در طول مدت زمان تمدید مذاکرات به اندازه حصول توافق نهایی پیچیده است.

هم‌چنین پیروزی جمهوری خواهان در مجلس سنای آمریکا در هفته گذشته انعطاف دیپلماتیک کاخ سفید را محدود کرده است. رهبران جمهوری خواه گفته‌اند که در حال آماده کردن شرایط قانونی وضع تحریم‌های جدید در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات در ماه جاری علیه ایران هستند. این اقدام می‌تواند دیپلماسی‌ها در آینده را تضعیف کند.

برخی از شرکت‌کنندگان در مذاکرات اخیر بر این باورند که برای رسیدن به توافق درخصوص تمدید مذاکرات، طرف‌های مذاکره‌کننده دست کم باید پارامترهایی را برای رسیدن به توافق نهایی ایجاد کنند تا بتوانند حمایت کشورهای‌شان را جلب کنند.

براساس اظهارات مقامات آمریکایی و اروپایی، اصلی‌ترین موارد اختلافی میان طرف‌های مذاکره‌کننده، ظرفیت غنی‌سازی و آینده برنامه هسته‌ای ایران و سرعت لغو تحریم‌های غرب علیه این کشور است.

ایران و آمریکا تلاش می‌کنند به راه‌حلی دست پیدا کنند که به جامعه بین‌الملل اطمینان دهد تهران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست، در حالی‌که بتواند به برنامه صلح آمیز هسته‌ای‌اش ادامه دهد.

انتهای پیام

کد N576895

وبگردی