آفتاب

افزایش تولید مواد مخدر، چالشی جدی برای دولت جدید افغانستان

افزایش تولید مواد مخدر، چالشی جدی برای دولت جدید افغانستان

سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد، محصولات مواد مخدر افغانستان در امسال به رکورد جدیدی می‌رسد که این روند برای رئیس‌جمهوری جدید این کشور چالشی جدی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، کاشت محصولات افیونی در افغانستان برای گروه‌های شبه‌نظامی از جمله طالبان یک منبع درآمد برای عملیات‌ها محسوب می‌شود و در شرایطی که نیروهای خارجی قرار است به ‌زودی این کشور را ترک کنند، این روند بیش از پیش در کانون توجه قرار گرفته است.

دفتر سازمان ملل در امور مواد مخدر و جرایم امروز (چهارشنبه) در گزارشی اعلام کرد، مزارع زیر کشت خشخاش در افغانستان در سال 2014 به 224 هزار هکتار رسیده است که نسبت به سال گذشته 7 درصد افزایش داشته است.

انتشار این گزارش بار دیگر موجب ناامیدی حامیانی شده است که میلیون‌ها دلار برای امحای مواد مخدر سرمایه‌گذاری کرده‌اند اما حال شاهد آن هستند که تولید مواد مخدر به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است و منجر به فساد و بی‌ثباتی شده است.

رئیس دفتر سازمان ملل در امور مواد مخدر و جرایم در جمع خبرنگاران گفت: این آمار نشان می‌دهد که تلاش‌ها برای مبارزه با مواد مخدر شکست خورده است اما ما امید داریم که زیر نظر دولت جدید اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان موفق شویم. لازم است که دولت اشرف غنی با جرایم در اقتصاد و سیاست مقابله کند؛ در غیر این صورت وی با مشکل مواجه خواهد شد.

پس از خروج نیروهای آمریکایی، طالبان به اصلی‌ترین نیروها در افغانستان تبدیل می‌شوند و ممکن است بار دیگر پایگاه‌های سابق خود را باز پس بگیرند. افغانستان بیش از 80 درصد از تریاک غیرقانونی جهان را تامین می‌کند و سود آن برای فعالیت‌های شبه‌نظامی گری استفاده می‌شود.

طبق گزارش ناظر دولت آمریکا در امور بازسازی افغانستان، ایالات متحده آمریکا از زمان سرنگون کردن حکومت طالبان در سال 2001 هفت میلیارد و 600 میلیون دلار برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان هزینه‌ کرده است.

انتهای پیام

کد N576619

وبگردی