آفتاب

تاکید آیت‌الله‌ وحیدخراسانی بر لزوم تدبر در آیات قرآن

تاکید آیت‌الله‌ وحیدخراسانی بر لزوم تدبر در آیات قرآن

آیت‌الله‌ وحید خراسانی با بیان این‌که «عقل حتی در میان پیامبران دارای مراتب است» گفت: عقل هدیه خدا به انسان برای تدبر در آیات انفسی و آفاقی است.

آیت‌الله‌ وحید خراسانی با بیان این‌که «عقل حتی در میان پیامبران دارای مراتب است» گفت: عقل هدیه خدا به انسان برای تدبر در آیات انفسی و آفاقی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم این مرجع تقلید در درس تفسیر خود در مسجد اعظم و در تفسیر آیات سوره یاسین گفت: خلقت آسمان و افلاک و لیل و نهار اول روی داد و پس از آن زمین و زمینیان خلق شدند.

وی افزود: خداوند در خصوص مبحث دریا و فلک مباحث متعددی را مطرح کرده است و در خصوص آنچه که بر فلک و کشتی سوار می‎شود و حیواناتی که بعضا برای سواری انسان قرار داده شده‌اند.

این مرجع تقلید بیان کرد: باید در خصوص اختلاف بین لیل و نهار و آفاق و انفس و نظام تکوین تفکر کرد که همیشه در قرآن به آن سفارش شده‎ایم؛ آنچه لازم است، عقل است که باید به کار بیاید و آیات الهی را پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: مراتبی برای عقل بیان شده و بین پیامبران نیز چنین است و این مراتب در پایان به عقل کل منتهی می‎شود؛ عقول انبیا نیز مختلف است و به همین دلیل در نهایت خود، به خاتم می‎رسند که عقل کل آفرینش است؛ آنجا که عایشه بیان می‎دارد که پیامبر وقتی در نیمه شب بر می‎خاستند و به آسمان خیره می‎شدند و آیات ارضی و سماواتی را می‌خواندند و به شدت اشک می‎ریختند و نماز شب می‎گزاردند؛ این همان عقلی است که کامل است و می‎تواند تمام آیات الهی را ببیند.

وی یادآورشد: آنچه که پیامبر با این درک بیان می‎کردند از حد فهم ما خارج است و به همین خاطر است که آنچه که در نماز شب بیان می‎کردند غوغایی در عالم به پا می‎کرد.

وحید خراسانی با اشاره به مفهوم کشتی و فلک در قرآن، گفت: خداوند در این خصوص آیات بسیاری دارد که نشانگر اهمیت این آیت است و به همین خاطر حضرت نوح 950 سال مردم را هدایت کرد و در نهایت مردم نیز او را مسخره می‎کردند و ایشان از خداوند درخواست عذاب کرد و خداوند ایشان را به کاشتن یک دانه خرما امر کردند.

وی افزود: خداوند به او گفت که پس از کاشت و به ثمر رسیدن این درخت خرما، عذاب الهی نازل خواهد شد؛ نوح نبی سال‌ها صبر کرد و مردم نیز به زندگی خود ادامه دادند و این درخت به ثمر نشست ولی خبری نشد و درخت خرما داد و باز جبرییل به ایشان فرمود که دوباره این دانه خرما را بکار و اگر خرما به ثمر نشست آنگاه عذاب نازل می‌شود ولی درخت به ثمر نشست ولی عذاب نازل نشد و بار سوم نیز چنین روی داد و پس از بار سوم خداوند به حضرت نوح امر به ساخت کشتی دادند.

این مرجع تقلید بیان کرد: منظور خداوند این بود که به حضرت نوح بگوید صبر تو از رحمت من کمتر است و من این همه سال به آنها وقت دادم و به ایشان رحمت داشتم تا اصلاح شوند؛ وقتی که حضرت مشغول ساخت کشتی شدند مردم او را مسخره می‎کردند تا اینکه سیل از آسمان و زمین روانه شد و آنها را بلعید ولی اگر آن کشتی نبود ما و این موجودات نیز نبودند.

انتهای پیام

کد N576403

وبگردی