آفتاب

معترضان هنگ‌کنگ قصد اشغال کنسولگری انگلیس را دارند

معترضان هنگ‌کنگ قصد اشغال کنسولگری انگلیس را دارند

همزمان با افزایش فشار مقامات هنگ‌کنگ بر معترضان حامی دموکراسی برای رفتن به خانه، دانشجویان این دولت شهر قصد دارند تا راه‌های منتهی به کنسولگری انگلیس را در اعتراض به عدم حمایت لندن از جنبش حامی دموکراسی‌شان اشغال کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت هنگ‌کنگ از معترضان خواسته تا پس از شش هفته تظاهرات که بخش‌هایی از این دولت شهر را دچار وقفه کرده، مکان‌های اصلی راهپیمایی را ترک کنند.به پلیس دستور داده شد تا به ماموران اجرایی که مسوول پاکسازی موانع هستند، کمک کنند.

انتظار می‌رود این مقامات عملیات پاکسازی را در چند روز آتی آغاز کنند و هزاران افسر پلیس در چند روز گذشته به صورت آماده‌باش بوده‌اند.

فعالان پوسترهایی را مبنی بر اشغال کنسولگری انگلیس در 21 نوامبر سال‌جاری میلادی در اطراف محل‌های تظاهرات نصب کرده‌اند و 700 تن در صفحه فیسبوک این جنبش از این اقدام حمایت کرده‌اند.

سازمان‌دهندگان می‌گویند، آنها می‌خواهند با این کار خشم خود را به انگلیس نشان دهند که به خاطر نقض توافقنامه‌ای که پیش از واگذاری مجدد هنگ‌کنگ به چین، میان لندن و پکن در سال 1997 میلادی امضا شده، مقابل چین نمی‌ایستد. در این توافقنامه حفاظت از سیستم‌های اجتماعی هنگ‌کنگ و روش زندگی مردم آن مطرح شده است.

آنا- کیت چوی، هماهنگ‌کننده گروه اشغال کنسولگری انگلیس گفت: ما از این مساله عصبانی هستیم که انگلیس سال‌ها این مساله را نادیده گرفته که چنین حقیقتاً با مداخله در سیاست‌های هنگ‌کنگ، این توافقنامه را نقض کرده است.

وی افزود: آنها این مسوولیت را به عهده دارند که مطمئن شوند این اطلاعیه مشترک به صورت مناسب اجرا و دموکراسی و میزان بالای خودمختاری هنگ‌کنگ حفظ می‌شود.

چوی امیدوار است در این رویداد هزاران تن حضور پیدا کنند.

کنسولگری انگلیس در هنگ‌کنگ هنوز در این باره اظهارنظر نکرده است. بر روی پوسترهای مربوط به این رویداد نوشته شده است: "چین اطلاعیه مشترک را نقض می‌کند، دولت انگلیس باید اکنون واکنش نشان دهد".

انگلیس و چین اطلاعیه مشترک سال 1984 میلادی را امضا کرده‌اند؛ توافقنامه‌ای که اصل "یک کشور و دو سیستم" را حفظ می‌کند و به معنای حفظ سیستم کاپیتالیست هنگ‌کنگ و روش زندگی مردم آن تا سال 2047 میلادی است.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس پس از آنکه ماموران پلیس در سپتامبر سال‌جاری میلادی در مقابل معترضان گازاشک‌آور شلیک کردند، نسبت به افزایش اعتراضات ابراز نگرانی کرد.

اما فعالان احساس می‌کنند که انگلیس چشم‌های خود را بر اقدامات چین بسته و پکن آزادی‌های هنگ‌کنگ را سرکوب می‌کند.

انتهای پیام

کد N576308

وبگردی