آفتاب

ابراهیم نکو : فراکسیون حامیان دولت تشکیل می شود/ کم تحرکی دولتی ها عامل رای نیاوردن وزیر علوم بود

ابراهیم نکو : فراکسیون حامیان دولت تشکیل می شود/ کم تحرکی دولتی ها عامل رای نیاوردن وزیر علوم بود

نمایندهٔ مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی می گوید: رای عدم اعتماد 160 نماینده به محمود نیلی احمد آبادی برای تصدی وزارت علوم را صرفا سیاسی نمی داند.

گفتگوی وی با خبرآلاین را در زیر بخوانید:

به عنوان یکی از موافقان وزیر پیشنهادی علوم که در دفاع از وی در صحن علنی مجلس صحبت کردید،علت رای نیاوردن محمود نیلی احمد آبادی را چه می دانید؟

به هرحال تذکر، سئوال، استیضاح، رای اعتماد و یا رای عدم اعتماد جزو مسائلی است که نمایندگان با آزادی تمام برابر قانون اساسی وآئین نامه داخلی مجلس می توانند ورود پیداکرده و دیدگاه های خود را مطرح کنند و در نهایت آنچیزی که مورد قبول مجلس خواهد بود ولو اینکه از سوی برخی مورد انتقاد واقع بشود رای اکثریت است. یعنی در بحث مربوط به رای عدم اعتماد به وزیر پیشنهادی اگر رای نیاورد همه باید رای نیاوردن وی را محترم بشمارند و خلاف این موضوع، مورد پذیرش نیست.

 آقای نیلی احمدآبادی چهره ای علمی و دارای توانمندی قابل قبولی بود اما نمایندگان با سوابق و تجربیات وی آشنایی کامل نداشتند و یکی از دلایل رای نیاودنش نیز همین بود چراکه وقتی با نمایندگان راجع به وی صحبت می کردیم، وی را کامل نمی شناختند اما به هرحال در مجلس موافق و مخالف صحبت کردند و وی نتوانست رای حداکثر نمایندگان را به خود اختصاص دهد البته زمان بررسی برنامه پیشنهادی ایشان نیز بسیار اندک بود و نمایندگان در فاصله کم میان معرفی وی و برگزاری جلسه رای اعتماد فرصت کافی برای مطالعه برنامه ارائه شده از سوی وی نداشتند.

از سوی دیگر، برخی عوامل دیگر نیز باعث شد که رای نیاوردن وی تقویت شود که یکی از آن عوامل مخالفینی بودند که از همان ابتدای معرفی شدن وی شروع  به مطرح کردن  معایب او از دیدگاه خودشان کردند و از جمله مسائل سیاسی و به خصوص بحث انتخابات88 را پیش کشیدند و فکر می کنم که این ها خیلی پررنگ شد و به صورت گسترده در اختیار نمایندگان قرار گرفت در حالی که موافقان نتوانستند از وی دفاع کرده و همچنین برخی رسانه ها نیز دیدگاههای موافقان را به صورت گسترده انعکاس ندادند. البته مسائل دیگری از جمله اظهارات برخی افراد نیز متاسفانه باعث شد که تغییراتی در میدان رای به  وی به وجود آید یعنی اظهارنظرهایی که به جایگاه مجلس به نوعی لطمه وارد کرد  که البته صحت و سقم آن چه بود، نمی دانم  و چون تکذیب هم نشد برخی نمایندگان را وادار کرد که به خاطر آن اظهارنظر، زهر چشمی از وزیر پیشنهادی بگیرند اما در مجموع من فکر می کنم که این رای عدم اعتماد برای رئیس جمهور و دولت پیامی داشت که به درستی دریافت کنند تا مبادا در معرفی وزیر پیشنهادی بعدی با مشکل مواجه شوند.

یعنی شما دیدگاهی که معتقد است رای عدم اعتماد به دکتر نیلی سیاسی بود را تایید می کنید؟

من می گویم در رای عدم اعتماد نمایندگان  به وزیر پیشنهادی ترکیبی از عوامل مختلف دست به دست هم دادند تا وی رای نیاورد که باید همه آن ها را با هم دید و نمی توانیم  این اتفاق را به یک گروه خاص ارتباط دهیم چراکه در این زمینه میزان رای عدم اعتماد به دکتر نیلی قابل توجه و بالا بود که مسئله نشانگر این بود که طیف های مختلف وزیر پیشنهادی را قبول نکردند، پس این نمی تواند صرفا یک رای سیاسی باشد اما یک گروه و جناحی به هرحال دیدگاه های سیاسی خود را اعمال کردند که یک وزیری بیاید که متمایل با نظرات آنها هم باشد.

آن  گروه خاص که می گویید، روی رای نمایندگان دیگر تاثیرگذار بودند؟ یا خیر؟

نه ببینید عوامل را من اشاره کردم.این ها کنار هم قرار گرفتند و آن گروه هم به هر حال به صورت گسترده کار خودشان را کردند و در نهایت یک اتفاقی افتاد که می توان از زوایای مختلف آن را تحلیل کرد.اینکه آقای نیلی احمدآبادی فرد سیاسی پررنگی باشد این طور نبود حالا بخواهد مسائل سیاسی روی رای وی تاثیر گذاشته باشد. بلکه به هرحال بعضی ها مطرح کردند که ایشان برای تصدی وزارت سوابق قابل قبولی ندارد و امثال این ها که در کنار هم قرار گرفت و آن اتفاق افتاد.

بعضی ها معتقدند که این طور اتفاقات اختلاف بین مجلس و دولت را پر رنگ تر می کند. شما اعتقاد به این مسئله دارید و تعامل مجلس با دولت را چگونه ارزیابی می کنید؟

 من اعتقاد به تیره شدن روابط بین دولت و مجلس به دنبال این اتفاقات ندارم. به دلیل اینکه خود آقای روحانی فردی از جنس مجلس بوده و سوابق مجلسی دارند و می دانند که این اتفاقات طبیعی است و نکته بعدی هم اینکه آقای روحانی به دنبال رای نیاوردن هر وزیر پیشنهادی که اتفاق افتاده و این اتفاق هم همینطور بلافاصله احترام خودشان را به مجلس و رای نمایندگان اعلام داشته اند. از سوی دیگر الان مباحث مهمی در پیش روست که اگر تعامل باشد بین دو قوه مجریه و مقننه نباشد مسلما مشکلاتی به وجود خواهد  آمد مثلا بحث بودجه سال بعد است که در آذر ماه باید به مجلس بیاید و لایحه هایی که دولت به مجلس داده مثل انضباط مالی و رفع موانع تولید این ها مسائل مهمی است که اگر رابطه تیره باشد حتما مشکلاتی خواهیم داشت ولی چون رئیس جمهور و دولت به اختلاف اعتقاد ندارند و مجلس هم به این اعتقاد ندارد من فکر می کنم که ما نه تنها شاهد بدتر شدن وضعیت بین مجلس و دولت نخواهیم بود بلکه بهتر شدن آن را شاهد خواهیم بود.

اما به هرحال اینکه تاثیر کامل نداشته باشد یک مقدار نگرانی هایی را بوجود خواهد آورد مثلا برای دولت از این لحاظ که آیا وزیر پیشنهادی بعدی هم به سرنوشت نفر قبلی دچار خواهد شد؟یابرای مجلس هم اینکه فرد معرفی شده چگونه فردی خواهد بود؟به هرحال این مسائلی است که دل نگرانی هایی را هم به دنبال دارد اما اینکه بخواهد تاثیر منفی بگذارد خیر اینگونه نیست.

با توجه به اهمیت رای فراکسیونی، فراکسیون رهروان نمی توانست در این برهه زمانی،به دولت کمک بیشتری کند؟

من یک عامل دیگر به عوامل رای نیاوردن وزیر پیشنهادی علوم اضافه کنم و آن کم تحرکی دولتی هاست یعنی وزارتخانه ها و معاونین پارلمانی رایزنی هایی که باید می داشتند در رای اعتماد متاسفانه قابل قبول نبود.یعنی آن طور که باید معاونین پارلمانی، وزرا و شخصیت های سیاسی دولت رایزنی می کردند تا رای نمایندگان را به نفع وزیر پیشنهادی می گرفتند،اتفاق نیفتاد واین فعالیت ضعیف اطرافیان دولت باعث شد که به نوعی فراکسیون های نزدیک به دولت شکل نگیرد.

البته فراکسیونی که ما مطرح می کردیم فارغ از مسائل دولتی بود البته اشتراکاتی بین ما به عنوان فعالین بحث اعتدال در مجلس و دولت وجود دارد اما به هر حال از سوی دولت هیچ تحرک قابل قبولی که بخواهد در مجلس نهم نسبت به تشکیل فراکسیون هوادار خود اقدام کرده باشد شاهد نیستیم و این ضعف، نمایندگانی هم که متمایل باشند را با شبهاتی مواجه می کند. چون احساس می کنند که دولت رغبتی به این منظور ندارد سعی می کنند چنین ریسکی را نداشته باشند اما در بحث فراکسیون اعتدال که مطرح است هنوز ما نشست های خوبی داریم اما نوز اینکه اقدام به تشکیل فراکسیونی کنند،این اقدام صورت نگرفته است.نکته اینجاست که امروز با پیچیدگی خاصی در مجلس در رابطه با فراکسیون ها مواجه هستیم یعی اینکه فراکسیون ها در تصمیم گیری ها اثر گذار باشند را شاهد نیستیم.

با این حال  شکل گیری فراکسیون حامیان دولت را در مجلس آینده شاهد خواهیم بود؟

مسلما در مجلس آینده این اتفاق خواهد افتاد چراکه الان دولت یازدهم کارنامه خوبی را دارد و در انتخابات مجلس آینده تلاش خواهد کرد که مجلسی متناسب با دیدگاههای خودش روی کار بیاید و در حوزه های مختلف فعالیت خود را خواهد داشت و اینکه این فراکسیون شکل بگیرد باید بگویم که دولت اگر بخواهد موفقیت هایی را در قانونگذاری به دست بیاورد اقدام به چنین کاری خواهد کرد یعنی تشکیل فراکسیونی که متناسب با برنامه های مدنظر قوه مجریه باشد.

 

2929

کد N576053

وبگردی