آفتاب

فراخوان مروان برغوثی برای قیام مسلحانه فلسطینی‌ها علیه صهیونیست‌ها

فراخوان مروان برغوثی برای قیام مسلحانه فلسطینی‌ها علیه صهیونیست‌ها

ایسنا نوشت:

تنش میان فلسطینی‌ها و اسرائیل همزمان با دهمین سالمرگ یاسر عرفات بیش از پیش بالا گرفته و مروان برغوثی یکی از رهبران فتح فراخوان به مبارزه مسلحانه داده است. او گفته باید به همکاری امنیتی با اسرائیل به سرعت پایان داد.

به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، به دنبال شهادت یک جوان فلسطینی بر اثر شلیک گلوله ارتش اسرائیل در نزدیکی هبرون، مروان برغوثی، از چهر‌های مشهور رهبری سازمان فتح از فلسطینیان خواست دست به مبارزه گسترده مسلحانه بزنند.

برغوثی در نامه‌ای که روز سه‌شنبه ۲۰ آبان (۱۱ نوامبر) در رسانه‌های فلسطینی انتشار وسیع پیدا کرد، فراخوان داده است: انتخاب راه مبارزه گسترده و مسلحانه یعنی زنده نگه‌داشتن عقاید و راه عرفات که ده‌ها هزار نفر برای آن به عنوان شهید قربانی شدند.

مروان برغوثی یکی از پایه‌گذاران انتفاضه دوم است که از سال ۲۰۰۰ میلادی آغاز شد. یک دادگاه اسرائیل در سال ۲۰۰۲ او را به اتهام فرستادن ده‌ها جوان فلسطینی برای انجام عملیات انتحاری به اسرائیل به چهار بار حبس ابد محکوم کرد. سازمان فتح همچنان خواهان آزادی برغوثی است. او احتمالا جانشین محمود عباس خواهد بود.

مروان برغوثی در نامه خود همچنین نوشته است: رهبری ما باید رفتار صبورانه را کنار بگذارد و سریعا به همکاری امنیتی که به نفع اشغالگران تمام می‌شود، پایان دهد. اشاره او به همکاری نیروهای امنیتی فلسطینی در کرانه باختری با اسرائیل برای مهار عملیات تروریستی یا اقدامات انتحاری است.

52261

کد N576043

وبگردی