آفتاب
لس‌آنجلس تایمز گزارش داد

قرارداد ایران و روسیه غرب را نگران می‌کند

قرارداد ایران و روسیه غرب را نگران می‌کند

روزنامه لس‌آنجلس تایمز در گزارشی با اشاره به امضای قراردادی میان ایران و روسیه نوشت: قرارداد هسته‌ای جدید میان تهران مسکو غرب را نگران خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه لس‌آنجلس تایمز، روسیه و ایران روز سه‌شنبه توافقی هسته‌ای امضا کردند که غرب را نگران خواهد کرد چون این قرارداد راه را برای اینکه تهران بتواند سوخت مورد نیاز برای راکتورهایش را در داخل تولید کند، باز خواهد کرد.

مسئول شرکت دولتی روس اتم روز سه‌شنبه اعلام کرد توافقی را با ایران امضا کرده است تا دو راکتور جدید در نیروگاه بوشهر بسازد. دو طرف همچنین گفتند که قصد دارند برای ساخت دو واحد دیگر در این نیروگاه و چهار راکتور در نقاط دیگر ایران با یکدیگر همکاری کنند.

مقامات روس تاکید کرده‌اند این راکتورهای غیرنظامی تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) فعالیت خواهد کرد تا به غرب اطمینان دهد که این مواد هسته‌ای برای برنامه‌های نظامی استفاده نخواهند شد.

روسیه همچنین سوخت مورد این راکتورها را همانند راکتورهای کنونی ایران تامین خواهد کرد اگرچه مساله‌ای که مورد نگرانی غرب خواهد شد این است که روس اتم اعلام کرد درباره امکان تولید میله‌های سوختی در ایران با این کشور رایزنی خواهد کرد.

لس‌آنجلس تایمز در ادامه گزارش خود اذعان کرد: میله‌های سوختی در این واحدها مورد استفاده قرار خواهند گرفت اگرچه میله‌های سوختی در ساخت سلاح هسته‌ای کاربرد ندارند این موضوع می‌تواند یک دهه تلاش برای پایان دادن به اختلافات بر سر برنامه هسته‌ای ایران را تضعیف کند.

ایران و شش قدرت جهانی تلاش می‌کنند تا از طریق پایگاه دیپلماسی بتوانند تا 24 نوامبر به توافقی جامع بر سر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور و لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران برسند و به اختلافات پایان دهند.

کلیف کاپچان رییس گروه آسیا که درباره احتمال ضرر و زیان یک امر مشاوره می‌دهد گفت که بر این باور است روس اتم قصد تخریب این مذاکرات را ندارد اما می‌خواهد ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 را به انجام توافق ترغیب کند.

روس‌ها با افزایش احتمال تولید سوخت هسته‌ای در داخل ایران می‌خواهند به آمریکا و هم‌پیمانان اروپایی‌اش بگویند که باید در مذاکرات انعطاف داشته باشند یا اینکه آنها به ایران امکان می‌دهند که سوخت‌شان را خودشان تولید کنند.

این کارشناس همچنین گفت که قرارداد ساخت راکتور با روسیه علاوه بر اینکه انگیزه‌ای در ایرانی‌ها ایجاد می‌کند تا در یک توافق هسته‌ای وسیع‌تر همکاری کنند همچنین این شرایط به دولت ایران امکان بسط ظرفیت هسته‌ای صلح‌آمیزش را می‌دهد.

به نوشته روزنامه لس‌آنجلس تایمز، مقامات آمریکایی تاکنون درباره این قرارداد اظهارنظری نکرده‌اند اما یک مقام غربی که خواست نامش فاش نشود در این باره گفت: ما امیدواریم که روسیه همانند گذشته این توافقش با ایران را به کندی پیش ببرد.

انتهای پیام

کد N576035

وبگردی