آفتاب

عشایر سنی عراق به سلاح مجهز شدند/تشکیل نیروی زنان برای جنگ با داعش در الانبار

عشایر سنی عراق به سلاح مجهز شدند/تشکیل نیروی زنان برای جنگ با داعش در الانبار

عراق مسلح کردن عشایر سنی در مناق غرب و شمال این کشور را برای مقابله با داعش آغاز کرده است، نخست‌وزیر عراق نیز اعلام کرد که باید ایست‌های بازرسی از خیابان‌های بغداد برداشته شده و نقش بیشتری به پلیس و وزارت کشور در حفظ امنیت پایتخت داده شود. در همین حال، زنان در استان الانبار نیز برای مقابله با تروریست‌های داعش بسیج شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری ایلاف، "سلیم جبوری"، رئیس پارلمان عراق در سخنرانی خود در نشست مسئولان امنیتی و عشایر عراقی در پایگاه عین الاسد در استان الانبار که جهت نظارت بر آغاز تسلیح عشایر برگزار شد، گفت: جنگ عراقی‌ها جنگ آن‌ها برای دفاع از خود و منازلشان در برابر گروهی است که به غصب و غارت خاک و کرامت مردم می‌پردازد. ما به شما وعده دادیم که به زودی شما را به سلاح مجهز می‌کنیم و اطمنیان داریم که آزادی الانبار به زودی صورت خواهد گرفت.

وی افزود: این سلاح‌ها در اختیار شماست وما اطمنیان داریم که شما به خوبی می توانید از آن استفاده کرده و از خود، ملت و کشورتان دفاع کنید.

جبوری گفت: عشایر الانبار از آن دست از افرادی هستند که در برابر داعش تسلیم نشده و با شجاعت تمام به مقابله با این گروه می‌پردازند. من از جامعه جهانی نیز می‌خواهم از ما که به نیابت از جهان وارد جنگ با تروریسم شده‌ایم، حمایت به عمل آورد.

در همین راستا، عشایر الانبار به پایگاه عین الاسد آمدند تا سلاح و تجهیزات نظامی را دریافت کرده و تحت نظارت مشاوران آمریکایی برای جنگ با داعش آموزش نظامی ببینند.

پیشتر "مارتین دمپسی"، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از دولت عراق خواسته بود تا عشایر سنی در استان الانبار را به سلاح مجهز کند. این مقام آمریکایی این مساله را به عنوان پیش شرطی برای اعزام تعداد بیشتری از مشاوران نظامی به عراق خوانده بود.

دمپسی در کنفرانسی مطبوعاتی در ساختمان وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد: دولت عراق باید عشایر سنی در الانبار را به سلاح مجهز کند که این اقدام پیش زمینه‌ای برای اعزام تعداد بیشتری از مشاوران آمریکایی به عراق به شمار می‌آید.

در همین حال، شورای عشایر الانبار اعلام کرد که اولین گروه از نیروهای زن با نام "دختران حق" برای مقابله با تروریست‌های داعش تشکیل شده است.

"صکر سالم العیثاوی"، از اعضای شورای عشایر الانبار تصریح کرد: بیش از 50 زن، نیروی نظامی را تشکیل داده‌اند و نام "دختران حق" را بر خود گذاشته و آن‌ها از عشایر ضد داعش پشتیبانی به عمل می‌آورند.

از سوی دیگر، شورای استانداری الانبار اعلام کرد که گردان جدیدی به عنوان گردان "احمد الصداک" تشکیل داده که ماموریت‌های ویژه‌ای را در جنگ با تروریست‌ها در داخل و خارج این استان برعهده دارد.

این شورا همچنین از بغداد خواست تا این گردان را به سلاح مجهز کنند. دولت عراق نیز پادگان "الحبانیه" میان فلوجه و الرمادی را به گردان "احمد الصداک" اختصاص داد تا این گردان برخی از عشایر را آموزش دهد.

همچنین در پایگاه "البغدادی" نیز عشایر "الجغایفه"، "البونمر"، "العبید" و "البومحل" آموزش می‌بینند.

در همین حال، واشنگتن نیز از حمایت دولت عراق از عشایر سنی استقبال کرد.

از سوی دیگر، "حیدرالعبادی"، نخست‌وزیر عراق در نشستی با مسئولان امنیتی این کشور ضمن استقبال از عملیات امنیتی ویژه در بغداد گفت: در مرحله آتی چه بسا وزارت کشور مسئولیت بزرگتری را در برقراری امنیت در بغداد برعهده بگیرد و ما قصد داریم ایست‌های بازرسی را در بغداد برداریم و برخی راه‌ها را باز کنیم تا برقراری امنیت در پایتخت آسان‌تر شود.

"رافد جبوری"، سخنگوی حیدرالعبادی گفت: ما باید طرح‌هایی را برای تحویل مسئولیت برقراری امنیت به وزارت کشور تدوین کنیم.

در حال حاضر دولت عراق قصد دارد مسئولیت برقراری امنیت در تمامی استان‌ها و نه فقط بغداد را به وزارت کشور واگذار کند.

انتهای پیام

کد N575955

وبگردی