آفتاب

نشست اپک در پکن و قدرت‌نمایی چین

نشست اپک در پکن و قدرت‌نمایی چین

"حکومت چین ابایی ندارد که در نشست اپک در پکن در مقام ابرقدرتی مهمان‌نواز از سران کشورهای شرکت‌کننده پذیرایی کند. اما همین امر باعث نگرانی همسایگان چین می‌شود و این سوال که چین با این قدرت چه راهی در پیش می‌گیرد؟"

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) دویچه وله در گزارشی نوشته است: چین با هیاهو و زرق و برق به استقبال مهمانان نشست اپک رفت. ۱۹۰۰ هنرپیشه چینی در مراسمی که با رقص و طبل‌کوبی و نورپردازی تزیین شده بود، برای ۲۰ تن از سران کشورهای شرکت‌کننده در نشست سازمان همکاری‌های آسیا – اقیانوسیه فرش قرمز پهن کردند.

ظاهرا برای چین زمانی که قرار باشد میزبانی چنین نشستی را بر عهده گیرد، هیچ کاری چندان دشوار نیست. اپک برای چین پس از بازی‌های المپیک در سال ۲۰۰۸ مهم‌ترین صحنه خودنمایی است.

در این نشست است که میزبان می‌خواهد چین سال ۲۰۱۴ را به دنیا نمایش دهد: کشوری مغرور که توانسته پیشرفت‌های قابل توجهی بکند و برنامه‌های جاه‌طلبانه بسیاری دارد، ولی قرار نیست کسی از این برنامه‌ها نگران باشد. این‌ها پیام رهبران حزب کمونیست چین است که از میزبانی اپک برای نشان دادن آن‌ها استفاده کرد. اما واقعیت‌ها با این تصویر چندان منطبق نیستند.

شی جینپینگ، رئیس‌جمهور و رهبر حزب کمونیست چین، در گفت‌وگویی که با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا داشت به او گفت که پکن تصور دیگری از بازار آزاد در پاسیفیک دنبال می‌کند تا واشنگتن.

جمهوری خلق چین که چند دهه درانزوا به سر می‌برد، تحت رهبری شی جینپینگ می‌خواهد بار دیگر وارد صحنه سیاسی جهان شود. شعارهایی که از مدت‌ها قبل از نشست در خیابان‌ها به چشم می‌خورد، به رهگذران هشدار می‌دهند که مواظب باشند در روزهایی که نشست برقرار است، رفتاری متمدنانه از خود نشان دهند.

مقررات منع عبور و مرور این جا و آن جا برقرار شده است. ده‌ها هزار کارمند اداره به مرخصی اجباری فرستاده شده‌اند. مدارس و هزاران کارخانه در حومه پکن تعطیل شده‌اند. همه این تمهیدات تنها برای ‌آن است که میهمانان اپک در پکن پر دود و گاز دامنه دید بازتری برای مشاهده پیشرفت‌های چین داشته باشند؛ اقداماتی که چندان فایده‌ای نداشت.

در این دومین اقتصاد جهان اکنون از «رویای چینی» سخن می‌رود. رویایی که به دنباله‌روی از رویای آمریکایی می‌خواهد در قرن ۲۱ میلیون‌ها نفر را به ثروت برساند؛ نه فقط در چین که برای ۹۹ درصد مردم کره زمین. آن‌ها باید در همکاری با شرکت‌های چینی سود ببرند و از «علی بابا» اجناس ارزان بخرند. در نشست اپک شی جینپینگ حتی از «رویای آسیا – پاسیفیک» سخن گفت.

سامانی جدید برای نظم جهانی

چین می‌گوید قصد ندارد نظم فعلی جهان را دور بیاندازد، بلکه تنها می‌خواهد آن را سامان دیگری بدهد. رئیس‌جمهور چین خبر از یک صندوق ۳۲ میلیارد دلاری برای تسریع احداث یک جاده ابریشم جدید داد برای آسیای میانه داد.

برای این کار پکن هم‌چنین بانکی برای سرمایه‌گذاری زیرساختی برای آسیا تاسیس کرده است که ژاپن و آمریکا به آن به عنوان رقیبی برای بانک جهانی نگاه می‌کنند.

رهبری چین همواره تاکید می‌کند که سیاست‌خارجی‌اش مسالمت‌آمیز و در راستای پیشرفت اقتصادی است. اما این برای همسایگان چین نگرانی شدیدی ایجاد می‌کند. مجادله با ژاپن سر مالکیت مجمع‌الجزایری که چین دیایو و ژاپن سنکاکو می‌نامد.

این کشور در دریای شرقی چین با ویتنام و فیلیپین هم مناقشه دارد و زمانی که از «رویای چینی» صحبت می‌شود، این رویا برای توکیو یا هانوی بیشتر خوف‌انگیز است تا زیبا.

به هرحال دنیا بعد از پایان گرفتن نشست اپک هم با چینی روبرو است که گاه خونسرد و خوددار است و گاه آماده برای رویارویی.

انتهای پیام

کد N575674

وبگردی