آفتاب

یک خرس قهوه ای پس از حمله به اهالی روستایی با شلیک محیطبانان از پای درآمد

یک خرس قهوه ای پس از حمله به اهالی روستایی با شلیک محیطبانان از پای درآمد

یک خرس قهوه ای پس از حمله به اهالی روستایی در رودبار توسط محیطبانان از پای در آمد.

به گزارش خبر نگار مهر  مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران در این باره افزود: دو شب قبل (شنبه ۹۳/۸/۱۷) یک خرس قهوه ای نر و حدودا ۴ ساله در یک تله سیمی (تله های محکمی که برای  به دام انداختن گراز توسط کشاورزان در اطراف زمین ها تعبیه می شود) در باغات اطراف روستای پارودبار از توابع بخش عمارلوی شهرستان رودبار در استان گیلان گرفتار می شود.

به گفته وی، به دنبال تماس اهالی با اداره محیط زیست، نیروهای محیط زیست شهرستان رودبار و اداره کل محیط زیست استان گیلان عازم روستا شده و حدود ساعت ۱۱ شب به محل گرفتار شدن خرس می رسند.

کیوان هوشمند اظهار داشت: محیط بانان بوسیله پرتاب دارت بیهوشی سعی می کنند حیوان را که از ناحیه پای چپ درون تله گیر کرده بود بیهوش کنند اما خرس با وجود اصابت دارت بیهوش نمی شود.

هوشمند تصریح کرد: محیط بانان به دلیل تاریک بودن هوا، نیزار بودن محل به دام افتادن خرس و عدم دید کافی، بلند بودن سیم تله و در نتیجه تحرک و تقلای زیاد حیوان تا روشن هوا صبر کرده و سپس صبح دیروز مجددا برای بیهوش کردن خرس تلاش می کنند.

وی افزود: صبح روز گذشته (یکشنبه ۹۳/۸/۱۸) چند دارت بیهوشی دیگر نیز به خرس شلیک می شود اما خرس که بسیار خشمگین و پر استرس بوده بیهوش نمی شود و تجمع مردم روستا در اطراف محل نیز استرس و خشم حیوان را تشدید کرده و منجر به تحرک زیاد حیوان برای رهایی از تله می شود.

مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران یاد آور شد: حوالی ظهر ناگهان خرس خشمگین بر اثر تقلای زیاد سیم تله را پاره کرده و ابتدا به یکی از محیط بانان که در نزدیکی حیوان ایستاده بود حمله ور می شود.

هوشمند یاد آور شد: خرس با محیط بان گلاویز شده و پس از گاز گرفتن و مجروح کردن پای محیط بان، وی را رها کرده و به سمت باغات منطقه فرار می کند و در میانه راه خرس به یک مرد میانسال حمله می کند و وی را نیز از ناحیه ران زخمی کرده و  مجددا به دویدن ادامه می دهد.پس از طی مسافتی به پیرمردی حدودا هشتاد ساله به نام  رضا بامدادی حمله ور می شود و به شدت وی را مجروح می کند.

وی در ادامه گفت : خرس پیرمرد روستایی را رها نکرده و پیرمرد نیز توان رهایی از چنگال خرس را نداشته است که محیط بانان نیز از راه می رسند. پیرمرد روستایی تنها کاری که می کند با قرار دادن دستها در مقابل سر و گردن اجازه آسیب زدن به گردن و صورت خود را نمی دهد. محیط بانان پس از چند شلیک هوایی به ناچار با اسلحه کلاشینکف مستقیما به خرس شلیک کرده و حیوان از پای درمی آید.

هوشمند اظهار داشت: مجروحین حادثه بلافاصله به بیمارستانی در رودبار منتقل شده و دو مصدوم حادثه یعنی محیط بان و فرد میانسال بصورت سرپایی درمان شده و  رضا بامدادی نیز به اتاق عمل منتقل می شود.پس انجام جراحی و اقدامات درمانی لازم درحال حاضر وضعیت بامدادی رو به بهبود بوده و همچنان در بیمارستان ولیعصر رودبار تحت مراقبت های پزشکی بسر می برد.

از سوی دیگر مدیر دیده بان حقوق حیوانات اظهار داشت:  بر اساس مشاهدات  منابع محلی این خرس که در تله سیمی گرفتار شده بود، به دلیل ناتوانی مسوولان در کنترل صحنه با مردم محلی درگیر شده و برخی افراد محلی را زخمی می کند. متعاقبا پس از ناتوانی در بیهوش کردن و کنترل حیوان و به دلیل نزدیکی غیرموجه محلی ها به حیوان که تحت فشار عصبی رفتار خطرناک بروز می دهد، حیوان با یک مرد محلی درگیر می شود. کنترل غلط شرایط امدادی شرایط را به گونه ای پیش می برد که خرس پس از شکسته شدن دندانها و زخمی شدن مکرر جهت پیشگیری از خطرات بیشتر کشته می شود.

به گفته شهرام امیری شریفی مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست در تهران پس از کشته شدن خرس تا شب گذشته از مساله مطلع نشده بودند و محیط زیست استان بدون اشاره به شرایط دقیق حادثه و علت وخامت شرایط صرفا از حمله خرسی به یک پیرمرد خبر داده است.

کد N575055

وبگردی