آفتاب

پیام رییس مجلس به مناسبت سالگرد درگذشت ستارخان

پیام رییس مجلس به مناسبت سالگرد درگذشت ستارخان

تاریخ حیات ستارخان، رفتار فردی وی نیست بلکه یک منش تاریخی از راد مردان ایرانی است که برای دفاع از دین که ناموس مردم ایران است، از همه چیز خود گذشته‌اند. تاریخ ایران رادمردان بزرگی از آذربایجان را سراغ دارد که بی ادعا در تثبیت و تحکیم هویت اصیل دینی این مرز بوم گام برداشته اند.

رییس مجلس شورای اسلامی در پیامی به نشست علمی تخصصی یکصدمین سالگرد درگذشت ستارخان سردار ملی ایران تاکید کرد: تفاوت ستارخان و مدعیان روشنفکری در بصیرت دینی و تبعیت از مرجعیت شیعه بود که مدعیان روشنفکری عاری از آن بودند.

به گزارش ایلنا، متن پیام علی لاریجانی به این نشست به این شرح است:

بسمه تعالی

در َآستانه یکصدمین سالگرد در گذشت ستارخان سردار ملی انقلاب مشروطه ایران برای بررسی نقش و جایگاه وی در تاریخ مبارزات اسلامی مردم ایران نشستی علمی با حضور اساتید محترم ومحققان تاریخ در کتابخانه مجلس شورای اسلامی رویداد حسنه ای است تا یاد مجاهدان و مبارزان استقلال و آزادی ایران گرامی داشته شود. مجاهدان و مبارزانی که با فرامین مراجع عظام تقلید از یک سو با دیو استبداد خودکامه به نبرد برخاستند و از سوی دیگر با متجاوزان خارجی که خواهان از میان بردن حیثیت و شرافت واستقلال مردم ایران بوده اند تا پای جان ایستادگی نموده اند.

ستارخان یکی از هزاران جانباز و فداکار آذربایجان عزیز است که جان خود را در کف اخلاص نهاد تا مردم ایران این سرزمین کهن سال، لذت و نعمت عدالت را که جلوه ای از هویت ملی ایرانی است رادریابد.قطعاً در سخنرانی های علمی این نشست فرازهایی از مبارزات این دلاور ایرانی باز گو خواهد شد با این حال محققان و نخبگان بایستی به این امر مهم توجه داشته باشند که هم عصر ستارخان، مدعیانی روشنفکر بودند که برای ایران و ایرانی تنها راه ترقی را تبعیت و تقلید کورکورانه از غرب از فرق سر تانوک پا، تجویز می‌کردند، اما ستار ِ برآمده از توده مردم فرودست خواهان اعتلای ایران وایرانی زیر پرچم اسلام و امیرالمومنین علی علیه السلام بوده در جواب ژنرال کنسول دولت بیگانه با صلابت اظهار می دارد که آرزو دارد هفت دولت بزرگ آن روز زیر بیرق حضرت ابوالفضل(ع) و بیرق ایران باشد.

وی ذلت تبعیت از بیگانه را از خود به دور می کند و بهای آن را هم می پردازد.

تفاوت ستارخان و مدعیان روشنفکری در بصیرتی دینی و تبعیت از مرجعیت شیعه بود که مدعیان روشنفکری عاری از آن بودند.

تاریخ حیات ستارخان، رفتار فردی وی نیست بلکه یک منش تاریخی از راد مردان ایرانی است که برای دفاع از دین که ناموس مردم ایران است، از همه چیز خود گذشته‌اند. تاریخ ایران رادمردان بزرگی از آذربایجان را سراغ دارد که بی ادعا در تثبیت و تحکیم هویت اصیل دینی این مرز بوم گام برداشته اند.

رسمیت مذهب حقه اهل بیت علیهم السلام تکاپوی ایرانیان حقیقت جویی بود که گم گشته خود را در دامان قران مجید و خاندان گرامی پیامبر یافتند و این رسمیت تشیع در ایران وامدار تلاش شخصیت مجهول القدر فرزند خلف اردبیل،شاه اسماعیل صفوی است.

تاریخ انقلاب اسلامی و دوران مبارزه علیه سلطنت خودکامه و وابسته پهلوی و سالهای حماسه ودفاع مقدس هم گواه روشنی دیگر بر نقش و جایگاه دلیرمردان ایرانی آذربایجان است. که شرح و بسط آ ن فرصتی دیگر می طلبد. چکونه می توان از تاریخ انقلاب اسلامی سخن گفت ولی یادی از قیام شور انگیز مردم تبریز در بیست ونه بهمن سال پنجاه وشش در دفاع از حریم رهبری ومرجعیت حضرت امام(ره) یاد نکرد.

در پایان با آرزوی موفقیت برای برپاکنندگان، اساتید و محققان شرکت کننده در این نشست علمی، یاد مجاهدان و عالمان دیار ولایت مدار آذربایجان را از ستارخان گرفته تا شهید باکری و شفیع زاده... از شیخ سلّار گرفته تا مقدس اردبیلی، علامه امینی و علامه طباطبایی و شهید آیت الله قاضی طباطبایی، شهید آیت الله مدنی را گرامی می‌داریم.

علی لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی

18آبان هزارو سیصد و نودوسه

کد N574697

وبگردی