آفتاب
غیاث یزدی:

آغاز مایه‌کوبی بروسلوز دام‌ها در شهرستان قزوین

آغاز مایه‌کوبی بروسلوز دام‌ها در شهرستان قزوین

قزوین- خبرگزاری مهر: رئيس اداره دامپزشكي شهرستان قزوين گفت: رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین از آغاز مایه‌کوبی بروسلوز دام‌ها در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عيسي غياث يزدي در این باره اظهارداشت: در راستای مبارزه با بیماری بروسلوز" تب مالت"، اداره دامپزشکی شهرستان قزوین در نظر دارد واکسیناسیون بروسلوز در جمعیت گاو و گوساله روستایی را اجرا کند.

وی افزود: این طرح با پوشش تعداد تقریبی هشت هزار راس گاو و سه هزار و ۵۰۰ راس گوساله در مدت یک ماه در روستاهای شهرستان قزوین انجام می شود.

غیاث یزدی با تاكيد بر همكاري روستائيان براي انجام واكسيناسيون دامها تصریح کرد: تب مالت يكي از بیماریهای مشترک بین انسان و دام است که از طریق مصرف محصولات لبنی غیر پاستوریزه، بویژه شیر خام، پنیر تازه، خامه و همچنين از راههاي تنفسی، خراش پوست و تماس مستقیم با خون و گوشت تازه حیوان آلوده به انسان منتقل میشود.

این مسئول یادآورشد: كنترل بيماري در دامها نقش مهمي در پيشگيري از بروز بيماري در انسان دارد زیرا اين بيماري در دام علائمی نظیر سقط جنین، کاهش وزن و کم شدن شیر را از خود نشان داده و در نتيجه زیان های اقتصادی هنگفتی را براي دامداران به بار خواهد آورد.  

واکسینه کردن یک هزار و ۲۰۰ دام سنگین علیه بیماری لمپی اسکین

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین گفت: یک هزار و ۲۰۰ دام سنگین در ۳۶ روستای منطقه الموت شرقی علیه بیماری لمپی اسکین واکسینه شدند.

غیاث یزدی افزود: منطقه الموت شرقی با تعداد ۸۴ روستا و یک هزار و ۸۰۰ راس دام سنگین، یکی از مناطقی است که در تولید منابع پروتیینی در سطح شهرستان حایز اهمیت است.

وی اظهارداشت: با حضور کارشناسان در الموت برای آموزش دامداران در خصوص چگونگی جلوگیری از بیماری و مبارزه با آن اقدام شده که در این راستا برای جلوگیری از گسترش این بیماری از مناطق آلوده به نقاط عاری از بیماری، ۱۱ هزار و ۸۰۰ مترمربع محیط نگهداری دام ها سمپاشی و ضد عفونی شده است.

غیاث یزدی تصریح کرد: در ماههای اخیر تعدادی از روستاهای این شهرستان درگیر بیماری نوظهور لمپی اسکین بود و این امر باعث شده تا هزینه هایی را به روستاییان و دامداران این منطقه تحمیل شود.

کد N574558

وبگردی