آفتاب

افشای جزئیات طرح مسکو / روسیه و مصر در تدارک برگزاری مذاکرات میان دمشق و مخالفان سوری

افشای جزئیات طرح مسکو / روسیه و مصر در تدارک برگزاری مذاکرات میان دمشق و مخالفان سوری

همزمان با حتمی شدن دعوت روسیه از دولت سوریه و بخشی از مخالفان این کشور برای حضور پای میز مذاکرات وزارت خارجه روسیه و مسئولان قاهره و استفان دی میستورا در تلاش برای هماهنگ‌سازی مقدمات برگزاری این کنفرانس در مسکو هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، منابع روسی و بین‌المللی اعلام کردند: در دستور کار این مذاکرات که بین هیات دولت سوریه، هیات مخالفان سوری برگزار می‌شود، ایجاد دولت انتقالی در سوریه با اختیارات گسترده اما به شرط باقی ماندن قدرت بشار اسد بر ارتش و نهادهای امنیتی کشور بررسی خواهد شد.

هیات اول از دولت سوریه به ریاست ولید معلم، وزیر خارجه سوریه بوده و در هیات دوم ائتلاف مخالفان نظام سوریه به رهبری احمد معاذ خطیب و قدری جمیل، معاون برکنار شده نخست‌وزیر سوریه است.

این دولت دربرگیرنده نمایندگان نظام سوریه و شخصیت‌های مخالف مانند جمیل و معاذ الخطیب خواهد بود که ریاست آن را فردی غیرجنجالی بر عهده بگیرد. از وظایف دولت تشکیل هیات موسسان است که کار تغییر ریشه‌ای قانون اساسی سوریه را بر عهده دارد.

براساس این طرح دو سال بعد از تشکیل دولت انتقالی انتخابات پارلمانی برگزار می‌شود و سپس انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد که ممکن است بشار اسد مجددا نامزد انتخابات شود.

بنابر اخبار منتشر شده از منابع روسیه، مقامات مصری و روسیه به منظور اجرای روند صلح در منطقه خواهان اجرای این طرح هستند چراکه معتقدند مبارزه با تروریسم اولویت کنونی سوریه است و موفقیت این امر در گرو حضور گسترده نیروهای مردمی و ملی در مبارزه با گروه تروریستی داعش و القاعده است.

بنا به گزارش منابع که در فراهم کردن مقدمات نشست مسکو 1 مشارکت دارند، مساله مبارزه با تروریسم در سوریه باید سریع باشد و تنها نباید منتظر نتایج حملات ائتلاف کشورهای غربی بود.

منابع اعلام کردند: مسوولان مصری و روس معتقدند که باید ساختارهای زیربنایی ارتش سوریه حفظ شده و همچنین باید هزاران سربازی که به دلیل شرایط کنونی از پست‌های خود جدا شده و یا فرار کرده‌اند بار دیگر به این ارتش بپیوندند.

مسکو و قاهره با تعدادی از شخصیت‌های سیاسی و حزبی مخالف دولت تماس‌هایی برقرار کرد و از هیات‌های داخل و یا خارج سوریه که برجسته‌ترین آن هیات‌های عشایر در شمال و شرق سوریه هستند، استقبال کرد.

روسیه و مصر خواهان این مساله هستند تا بزرگترین قشر سوریه، رسمی بودن روند این مذاکرات را تایید کنند.

این منابع اعلام کردند که رئیس‌جمهوری سوریه با این طرح موافقت خواهد کرد و باید هم پیمان خود یعنی ایران را در این خصوص قانع کند. این در حالی است که منابع سوریه آن را تکذیب کرده و اعلام کرده‌اند که مذاکرات در این خصوص تنها میان مسکو و دمشق است و به دیگران مربوط نیست.

انتهای پیام

کد N574522

وبگردی