آفتاب

انتقاد رجایی از روند معرفی و انتخاب ناظران مجلس در هیات مقررات زدایی

انتقاد رجایی از روند معرفی و انتخاب ناظران مجلس در هیات مقررات زدایی

یک عضو کمیسیون تدوین آیین نامه نسبت به روند معرفی 3 نماینده مجلس از سوی کمیسیون ویژه برای عضویت در هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوز کسب و کار انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، عباس رجایی در تذکری گفت: در آیین نامه شرط تشکیل کمیسیون ویژه، موضوع مهم و استثنایی است که با رفع مسئله مدنظر کمیسیون ویژه خود به خود لغو می‌شود.

این عضو کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس افزود: در دورانی که یک موضوع در کمیسیون ویژه در حال رسیدگی است اگر طرح یا لایحه‌ای در حوزه‌ی عملکردی این کمیسیون ارجاع شود، انجام می‌شود.

وی متذکر شد: اما متاسفانه برای انتخاب اعضای ناظر مجلس در هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوز کسب و کار مطرح، ارجاع این مساله به کمیسیون ویژه سپرده شد که هیچ ربطی با این کمیسیون نداشت. این مساله نه موضوع استثنایی، نه طرح و نه لایحه بود.

نماینده مردم اراک، کمیسیون ویژه را فاقد صلاحیت قانونی رسیدگی به این مسئله دانست.

رجایی خواستار توقف انتخاب ناظران مجلس در این هیات نظارت شد و افزود:‌ کمیسیون تخصصی باید نمایندگان خود را برای انتخاب ناظران به صحن علنی مجلس معرفی کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد حسن ابوترابی فرد در پاسخ به تذکر رجایی گفت: کمیسیون ویژه بر اساس ماده 44 آیین نامه داخل تشکیل می‌شود، در اصلاح آیین نامه آوردیم که می‌توانیم به کمیسیون مذکور طرح‌ها و لوایح را هم ارجاع دهیم.

وی ادامه داد: انتخاب نمایندگان بر اساس ماده 218 آیین نامه انجام می‌شود، بند یک این ماده می‌گوید برای انتخاب ناظران کمیسیون‌های تخصصی یا مجلس شورای اسلامی ، کمیسیون ذی‌ربط موظف است، برداشت معاون نظارت مجلس ذیل ماده بوده است به همین دلیل نظرش انجام کار از سوی کمیسیون ویژه است. از نظر معاونت نظارت،کمیسیون نظارت در اینجا کمیسیون ویژه است.

ابوترابی فرد متذکر شد: این برداشت با صراحت آیین نامه تعارض ندارد، نمایندگان انتخاب شده نیز نماینده مجلس شورای اسلامی است، کمیسیون ویژه نیز به همه نمایندگان اعلام کرد و این 3 نفر انتخاب شدند.

رجایی در واکنش گفت: در بند یک ماده 218، کمیسیون تخصصی مورد تاکید قرار دارد، در مجلس 13 کمیسیون تخصصی وجود دارد و از دیدگاه بنده کمیسیون تخصصی این کار می‌توانست مثلا کمیسیون اجتماعی باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی تاکید کرد:‌ کمیسیون ویژه ، کمیسیون شخصی نیست و این انتخابات اشکال دارد، ابوترابی از بررسی این مساله در کمیسیون تدوین آیین نامه خبر داد و افزود: به هر نتیجه‌ای در این کمیسیون رسیدیم به نمایندگان و معاونت نظارت اعلام می‌کنیم.

انتهای پیام

کد N574409

وبگردی