آفتاب

محاکمه 22 مسلمان اویغور در دادگاهی علنی در چین

محاکمه 22 مسلمان اویغور در دادگاهی علنی در چین

دولت چین چندین تن از جمله تعدادی از ائمه جماعت منطقه سین کیانگ را به اتهام تبلیغات غیرقانونی بازداشت کرد. دولت چین معتقد است مسلمانان سینکیانگ با ایجاد کمپین‌های خشونت‌آمیز سعی دارند تا این منطقه را از کشور جدا کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این 22 مظنون طی یک دادگاه علنی در سینکیانگ به دوره‌های حبس از پنج تا 16 سال محکوم شدند.

در کنار ائمه جماعت یا رهبران مذهبی مسلمانان عده‌ای از افراد که در فعالیت‌های مذهبی شرکت می‌کردند و برخی از کسانی که در زمان خدمت قوانین را زیر پا گذاشتند نیز مجازات شدند.

سینکیانگ محل زندگی اقلیت مسلمانانی است که با نام اویغور شناخته می‌شوند.

پیش از این دولت چین متعهد شده بود تا افراطی‌گری مذهبی را که موجب حملات خشونت‌آمیزی در سینکیانگ شده از بین ببرد. اما تبعیدی‌ها و فعالان معتقدند که کنترل چین بر این منطقه و فرهنگ دوم اویغور دلیل اصلی خشونت‌ها در سینکیانگ است و نه گروه‌های شبه‌نظامی.

در واکنش به محکومیت ائمه جماعت و رهبران مذهبی در سین کیانگ گروه تبعیدی «کنگره جهانی اویغور» این اقدام را محکوم و اعلام کرد، این اقدام سرکوبی مذهبی و به معنی پایمال کردن حقوق مردم اویغور است.

سخنگوی این گروه درباره آزادی مذهبی در چین گفت: تشخیص قانونی بودن یا نبودن یک مذهب در این کشور براساس نیازهای سیاسی چین مشخص می‌شود و اساساً مردم اویغور این حق را ندارند که به اعتقاداتشان پایبند باشند.

محکومیت‌های گروهی در سینکیانگ به یک امر عادی بدل شده است و تلویزیون دولتی معمولا دادگاه‌های آنها را نشان می‌دهد.

دولت چین اما نگران است که شبه‌نظامیان در سینکیانگ بتوانند از سوی افراطی‌های پاکستان و افغانستان حمایت‌هایی دریافت کنند.

در همین حال باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا با اشاره به فعالیت گروه‌های تروریستی در چین اظهار کرد، به گروه‌های تروریستی نباید اجازه داده شود تا پایگاه امنی برای خود در خاک چین بسازند.

انتهای پیام

کد N574382

وبگردی