آفتاب

نهمین مذاکرات ایران و 1+5 در مسقط

نهمین مذاکرات ایران و 1+5 در مسقط

نهمین مذاکرات ایران و 1+5 در سطح معاونان وزیران خارجه و با حضور محمد جواد ظریف و کاترین اشتون از ساعت 11 به وقت محلی در هتل البوستان مسقط پایتخت عمان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این برای اولین بار است که مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در سطح وزیران خارجه و معاونان وزیر در یکی از پایتخت‌های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برگزار می‌شود.

عمان همواره روابطی مثبت و سازنده با ایران و آمریکا داشته است و به ویژه در بحث هسته‌ای در سالهای گذشته تاثیرگذار بوده است.

مذاکرات ایران و 1+5 برای مرور مذاکرات و رایزنی های صورت گرفته در دو روز گذشته در مسقط میان وزیران خارجه ایران و آمریکا به همراه کاترین اشتون است.

جان کری و محمدجواد ظریف به همراه کاترین اشتون در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه مذاکرات سه جانبه‌ای را حول محورهای ظرفیت غنی‌سازی و چگونگی لغو تحریم‌ها پشت درهای بسته انجام دادند.

سید عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران پس از مذاکرات سه جانبه در جمع خبرنگاران گفت: هنوز نمی‌توانیم ادعای پیشرفت در مذاکرات کنیم. کماکان امید داریم تا سوم آذر یک توافق صورت گیرد، چه در کلیت یا حداقل در سطح کلان آن.

معاون ظریف گفت: موضوع کلیدی چگونگی برداشته شدن تحریم‌ها بود که از چهار مسیر شورای امنیت، اتحادیه اروپا، کنگره آمریکا و دستورات اجرایی رییس‌جمهور آمریکا علیه ایران اعمال شده است. هم‌چنین موضوع غنی‌سازی و ابعاد آن موضوع مذاکرات سه جانبه بود. این که غنی‌سازی در هر تاسیسات به چه شکل باشد و میزان ذخایر اورانیوم غنی شده به چه شکل. هم‌چنین راکتور تحقیقاتی اراک و سایت فردو از دیگر مسایل مورد بحث بود که به طور فشرده بر روی آن‌ها گفت‌وگو شد و بحث‌ها هم‌چنان ادامه دارد.

وی هم‌چنین از برگزاری ملاقات‌های دو و سه جانبه میان هیات ایران و اعضای گروه 1+5 در روز سه‌شنبه خبر داد و افزود: ابتدا ملاقات دو جانبه با هیات روسیه و چین صورت خواهد گرفت و بعد از آن با کشورهای اروپایی جداگانه و سه جانبه گفت‌وگو صورت می‌گیرد. هم چنین احتمال مذاکره دو جانبه هیات ایرانی و آمریکایی نیر برای روز سه‌شنبه وجود دارد.

معاون ظریف در پاسخ به این که اگر تا سوم آذر به نتیجه نرسید روند به چه شکل ادامه می‌یابد؟ گفت: همه موضوعات مورد بحث در مذاکرات به یکدیگر مرتبط هستند و این کار را سخت می‌کند. این که تا سوم آذر به نتیجه برسیم واقعا کار دشواری است و فرصت واقعا کم است ولی ما ناامید نیستیم، احتمالش هست که حداقل در کلان مساله و در موضوعات اساسی به یک تفاهم برسیم؛ احتمال این مساله وجود دارد و امیدواریم اما خوشبین نیستیم.

انتهای پیام

کد N573965

وبگردی