آفتاب

قاضی‌پور خطاب به وزیر اقتصاد: نظارت بیشتری بر بازار بورس و کالا داشته باشید

قاضی‌پور خطاب به وزیر اقتصاد: نظارت بیشتری بر بازار بورس و کالا داشته باشید

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی از وزیر اقتصاد خواست که این وزارتخانه نظارت، مدیریت و کنترل بیشتری روی بازار بورس و کالا داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نادر قاضی‌پور در طرح سوال خود از وزیر اقتصاد در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: اسلام به اقتصاد و معیشت مردم اهتمام ویژه دارد و سوالات من درباره مواردی است که بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری به مردم ستم روا می‌دارند. من هم به عنوان نماینده ستمدیدگان و شیرمرد آذربایجان صحبت می‌کنم.

وی افزود: من نگران نابسامانی بازار پولی و تاثیرگذاری آن بر زندگی مردم هستم. نگران تورم و فشار آن بر دوش خانواده‌های کارگری، کشاورزی، روستاییان،‌ فقرا و حاشیه‌نشینان هستم. چرا بانک مرکزی به بازار پولی مسلط نیست؟ مفهوم کنترل و اداره بازار چیست؟ آیا معنایش این است که هر شب عید بورس‌بازان طلا و مسکن، مردم و درآمدهایشان را ببلعند و دستگاه‌های نظارتی مثل تماشاگران بی‌طرف فقط افسوس بخورند؟ چرا مرضیه وحیده دستجردی عزل شد؟ آیا جز این بود که به جای داروهای مورد نیاز بیماران سرطانی و صعب‌العلاج، کالای لوکس وارد کشور کرده بودند؟

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: آیا هدف کنترل بازار بورس است یا در خدمت قرار دادن نظام پولی برای ثروتمندان؟ چرا با وجود خسارت شدید کشاورزان مازندران بعد از 10 ماه از خسارت و چهار ماه از مصوبه دولت، بانک‌ها زیر بار مصوبه دولت نرفتند. این به معنای این است که بانک‌ها قدرت بیشتری از دولت دارند و آنها هستند که دولت را اداره می‌کنند. بانک‌ها به جای اینکه در خدمت تولید قرار بگیرند در خدمت واردات آن هم واردات از کشورهایی هستند که ما را تحریم می‌کنند.

وی با طرح این سوال از وزیر اقتصاد که چرا معاونت بورس وزارت اقتصاد بازار را کنترل نمی‌کند؟ اظهار کرد: چرا تاکنون با خاطیان برخورد نشده است؟ چرا با افزایش قیمت خوراک پتروشیمی در کمیسیون صنایع بعد از چند دقیقه بازار بورس به هم می‌ریزد و سهامداران خرد احساس می‌کنند سرمایه‌شان به باد رفته است؟ چرا زمانی که آقایان صاحب قدرت در بورس سهام خود را به حداکثر قیمت می‌فروشند دقایقی بعد افت شدید قیمت اتفاق می‌افتد و سهامداران کوچک بیچاره می‌شوند و پیش خانواده‌شان ذلیل می‌شوند؟ علت دخالت برخی مدیران میانی بورس در خرید سهام چیست؟

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در ادامه طرح سوال خود از وزیر اقتصاد با انتقاد از وضعیت بازار بورس، اظهار کرد: همه چیز در بورس برای ملت محرمانه شده و اطلاعات فقط برای چند دلال و رانت‌خوار باز است. لازم است وزارت اقتصاد برای بورس وقت بگذارد و با خاطیان برخورد کند. باید از حق سهامداران خرد دفاع شود در حالیکه وزارتخانه در شرایط فعلی مدیریت و کنترل لازم روی بازار قیمت‌گذاری کالاها را ندارد. دولت نیز با قیمت‌گذاری دستوری در بورس به ویژه بورس کالا، بورس را بی‌اعتبار کرده است.

وی با اشاره به بخشی از اظهارات وزیر اقتصاد، گفت: آقای وزیر اقرار کرد که مشکلاتی در بانک و بورس وجود دارد. لازم است ایشان بر بورس نظارت کند و معایب آن را اصلاح کند و خسارت ورشکستگان بورس به آنها برگردد چرا که ما می‌خواهیم بازار سرمایه اصلاح شود و به دست سرمایه‌داران نیفتد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در پایان اعلام کرد که از توضیحات وزیر اقتصاد قانع شده و نیازی نمی‌بیند که این سوال به رای مجلس گذاشته شود.

انتهای پیام

کد N573849

وبگردی