آفتاب
در گفتگو با مهر مطرح شد؛

ایران در مذاکره با غرب باید مستحکم باشد/ واکاوی علت حمله آمریکا به سوریه

ایران در مذاکره با غرب باید مستحکم باشد/ واکاوی علت حمله آمریکا به سوریه

یک کاریکاتوریست برزیلی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به واکاوی علت حمله آمریکا به سوریه تاکید کرد که ایران در مذاکره با غرب باید مستحکم باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کارلوس لتوف در رابطه با موضع برزیل در قبال مذاکرات هسته ای ایران به توافق تهران با آنکارا-برازیلیا برای انتقال بخشی از اورانیوم خود به ترکیه پرداخت و گفت برزیل همواره حمایت خود را از برنامه هسته ای ایران اعلام کرده است.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در سال 2010 برای مذاکره با روسای جمهور ایران و برزیل با هدف حل صلح آمیز موضوع هسته ای ایران و مناقشات با غرب وارد تهران شد و جمهوری اسلامی ایران نیز با مبادله هزار و 200 کیلوگرم اورانیوم غنی شده به ترکیه برای مبادله آن با سوخت هسته ای موافقت کرد.

کارلوس لتوف افزود: مخالف این موضوع هستم که انرژی اتمی تنها باید در اختیار شماری از کشورها از جمله اتحادیه اروپا و آمریکا باشد و در این بین ایران که در پی استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای و  کاربرد آن در موارد علمی و پزشکی است، از برخورداری آن محروم باشد.

این کاریکاتوریست برزیلی گفت: ایران در مذاکرات هسته ای با غرب باید مستحکم باشد و اجازه ندهد که حقوق این کشور پایمال شود. در رابطه با منافع روسیه مطمئن نیستم اما تهران با حمایت چین می تواند برنامه اتمی خود را پیش ببرد.

کارلوس لتوف در رابطه با حملات گروه تروریستی داعش به کوبانی گفت: باید این سوال را مطرح کرد که طالبان چگونه ایجاد شد؛ در حقیقت غرب طالبان را ایجاد کرد و داعش نیز القاعده جدید است.

وی افزود: آمریکا قادر به حمله به سوریه نبود زیرا چین و روسیه قطعنامه ضد سوری را برای بمباران این کشور وتو کردند اما غربیها هم اکنون بهانه خوبی را برای حمله به سوریه که همان داعش بوده و ساخته و پرداخته خود غرب است، دارند.

ائتلاف ضد داعش غرب درحالیست که این گروه تروریستی با وجود تلاش فراوان برای سیطره بر کوبانی (عین العرب) طی درگیریها با مدافعان کرد نتوانسته این شهر را تحت کنترل خود درآورده و متحمل خسارات سنگینی شده است.

این کاریکاتوریست برزیلی در ادامه با اشاره به شکست جمهوریخواهان در انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا به دلایل این شکست پرداخت و گفت: موضوع ایران، مشکلات داخلی و طرح های بهداشت و درمان از جمله دلایل شکست حزب باراک اوباما در انتخابات بود.

وی افزود: دموکرات ها در قبال برنامه هسته ای ایران نرمش بیشتری دارند، این درحالیست که جمهوریخواهان همواره از گزینه نظامی صحبت می کنند و موضع سختگیرانه ای را در قبال تهران اتخاذ کردند، در نهایت همین نرمش باعث شد تا در انتخابات شکست بخورند.

انتخابات میان دوره ای آمریکا در حالی برگزار شد که نتایج انتخابات پیروزی مطلق جمهوری خواهان را در کنگره و فرمانداریها رقم زد. در میان مجلسین(سنا و مجلس نمایندگان) تنها سنا بود که دموکراتها در آن اکثریت را داشتند که نتایج انتخابات میان دوره ای اکثریت را در اختیار جمهوری خواهان قرار داد تا دو سال باقیمانده(دوره معروف به اردک لنگ) برای دولت اوباما سخت تر از گذشته باشد.

.........................

گفتگو از معصومه زارع

کد N573414

وبگردی