آفتاب

قنبری:اختلاف مجلس با دولت تا انتخابات ادامه دارد/کمتر از 10 درصد مردم تفکر جبهه پایداری را می پذیرند

قنبری:اختلاف مجلس با دولت تا انتخابات ادامه دارد/کمتر از 10 درصد مردم تفکر جبهه پایداری را می پذیرند

نماینده سابق مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی می گوید که جبهه پایداری نمی تواند در انتخابات سال آینده مجلس کرسی های سبز پارلمان را از آن خود کند.

داریوش قنبری عضو سابق فراکسیون اقلیت مجلس و نماینده اصلاح طلب مردم ایلام در مجالس هفتم و هشتم در گفتگو با خبرآنلاین رای عدم اعتماد نمایندگان مجلس به نیلی احمد آبادی برای وزارت علوم را همراهی اکثریت مجلس با نمایندگان طیف تندرو و مخالف دولت می داند.

متن این گفتگو به شرح زیر است:

نظرتان در خصوص اتفاقات پیرامون رای عدم اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی علوم چیست و این اتفاقات را نوعی تقابل مجلس و دولت با یکدیگر می دانید؟

این ها اکثریت نیستند اما می شود گفت با توجه به اینکه اکثریت مجلس اصولگرا هستند، طیف افراطی این را نشان داده و به اثبات رساندند که در مواقع نیاز به راحتی می توانند اکثریت و بقیه اصولگراها را با خود همراه کنند و مجلس را در دست خودشان بگیرند.حضور طیف افراطی در مجلس باعث شده است که این وضعیت  الان برای وزارت علوم پیش بیاید و برای آن ها هم مهم نیست که چه بر سر این وزارتخانه می آید و به طور کلی منافع مردم و کشور برای آن ها اهمیت ندارد. متاسفانه افراطیون به نمایندگی از مردم در مجلس  نشسته اند اما کوچکترین توجهی به منافع حقوق مردم ندارند و آنچه که برای آنها اهمیت دارد منافع گروهی و جناحی شان است و مهم نیست که در وزارت علوم چه کسی وزیر باشد. این ها به دنبال این هستند که مسائلی را در جاهای دیگر هم ایجاد کنند و زمزمه استیضاح وزرای دیگر نیز از سوی آنها به گوش می رسد.

آنها اهداف و منافع خود را به ضرر منافع مردم دنبال می کنند و به طور کلی به دنبال انتقام گیری از مردم ایران به دلیل رای سال گذشته آن ها به روحانی هستند و می خواهند به مردم بگویند آنچه که سرنوشت ساز است اراده ماست نه اراده شما و عملا به مردم پیام می دهند که مردم فکر نکنند که با انتخابات می توانند سرنوشت خود را تغییر بدهند و در کل این ها تا این جای کار دولت، در برابر رای و اراده مردم ایستاده اند.

با توجه به وضعیتی که در مجلس وجود دارد و با توجه به جایگاهی که نماینده در قانون اساسی دارد، نمی شود نمایندگان را مثل وزرا استیضاح کرد و نماینده سر جای خودش قرار دارد تا انتخابات بعدی، به نظر می رسد تا انتخابات سال آتی مجلس این روند ادامه پیدا می کند و این مردم هستند که سال آینده وضعیت را مشخص خواهند کرد که چه جوابی به طیف تندرو خواهند داد و در راستای تکمیل رای شان در سال گذشته، سال آینده تصمیم خواهند گرفت که چگونه عمل کنند و اقدامات افراطیون هم دست و پا زدن آنهاست و شرایط به گونه ای است که آن ها دیگر امید چندانی به باقی ماندن در قدرت ندارند و می دانند که بقایای قدرت شان هم در انتخابات سال آینده از آنها گرفته خواهد شد.به این دلیل در حال دست و پا زدن هستند و فکر می کنند در مقابل دولت بایستند و در مسیر دولت اختلال ایجاد کنندمی توانند خودشان را مطرح کنند غافل از این هستند که دولت، برآمده از رای اکثریت مردم است و همین اکثریت در انتخابات سال آینده پاسخ انها را خواهند داد.

 یعنی شما معتقدید که اختلافات به وجود آمده بین دولت و مجلس تا انتخابات مجلس آینده ادامه خواهد داشت؟

من مطمئن هستم که این اختلافات تا انتخابات سال آینده ادامه خواهد داشت. هدف طیف افراطی این است که در مقابل تحقق اراده مردم سنگ اندازی کنند.مشکل آنها اراده مردم است و دولت هم برآمده از اراده مردم است و هدف انها به نظر من فراتر از برخورد با دولت ، تقابل با اراده عمومی است.

ترکیب مجلس آینده را غیراصولگرا پیش بینی می کنید؟

من این وضعیتی را که می بینم به سمتی می رود که غیراصولگراها در انتخابات سال آینده پیروز بشوند و در مجموع در یک انتخابات عادلانه و برابر که همه بتوانند به رقابت بپردازند، نظر من این است که اصولگراها و بالاخص طیف تندرو آن ها شانس چندانی برای پیروزی ندارند و اعضای موسوم به جبهه پایداری جایگاهی درمیان مردم نخواهند داشت.البته خودشان هم می دانند که جایگاهی ندارند و دنبال این هستند که دوباره بحث وحدت با سایر اصولگراها را مطرح کنند. چندی پیش هم همایشی را به همین منظور برگزار کردند که بتوانند  دوباره رقابت را تبدیل کنند به یک رقابت سنتی اصولگرا- اصلاح طلب اما من فکر می کنم که اگر اصولگرایان واقعا بخواهند این طیف را بپذیرند و چنین ائتلافی بین آنها شکل بگیرد،حداقل از میان چهره های معتدل تر جریان اصولگرا و افراطیون. معتدل های جریان اصولگرا هم شانس پیروزی را قطعا از دست خواهند داد و در مجموع می توان گفت که افراطیون پایگاه اجتماعی خود را کاملا از دست داده است و شاید چیزی در حدود کمتر از 10 درصد از مردم چنین تفکراتی را دارند.

عده ای می گویند که جریان اصلاح طلب برای بازسازی نیاز به انسجام بیشتری دارد و لیدرهایی برای انتخابات مجلس آتی این جریان را رهبری کنند و در این زمینه اقایان هاشمی، روحانی و حتی ناطق نوری مطرح هستند. نظرشما در این رابطه چیست؟

به نظر من اصلاح طلبان منسجم هستند و نگرانی و مشکل چندانی برای انسجام اصلاح طلبان مشاهده نمی شود و در واقع شخصیت های محوری جریان اصلاحات یعنی آقای خاتمی و هاشمی و شخص اقای روحانی می توانند با همراهی و همفکری ، وحدت را در درون جریان اصلاحات برقرار کنند و احساس می کنم با همراهی این شخصیت ها وحدت در جریان اصلاحات امری قطعی است.

1729

 

 

 

 

 

کد N573269

وبگردی