آفتاب

پیشرفته‌ترین دست بیونیک جهان

پیشرفته‌ترین دست بیونیک جهان

محققان اروپایی در طی 10 سال تحقیق، دست مصنوعی بسیار پیشرفته‌ای طراحی کردند که از قابلیت گرفتن اشیاء و حس لامسه برخوردار است.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، پروژه NEBIAS از نوامبر 2013 با دریافت بودجه تحقیقاتی 3.4 میلیون یورویی از اتحادیه اروپا، وارد فاز جدید از آزمایشات بالینی شد.

این پروژه در حقیقت ادامه تحقیقات چند رشته‌ای فشرده‌ای موسوم به پروژه CYBERHAND است که طی سال‌های 2002 تا 2005 انجام شد؛ این طرح شامل یک دست مکانیکی با وظیفه رابط مستقیم به سیستم عصبی برای کنترل طبیعی حرکات دست مصنوعی است.

در پروژه NEBIAS محققان رابط عصبی جدیدی برای ارائه اطلاعات حسی از دست مصنوعی به مغز طراحی کردند؛ این رابط قادر به برقراری ارتباط بین سیستم عصبی بیمار با حسگرهای است که درون پروتز تعبیه شده‌اند.

از این طریق فرد معلول می‌تواند حرکات کل دست و حتی انگشتان را براحتی کنترل کند.

عملکرد این دست مصنوعی بر روی یک فرد معلول مورد آزمایش قرار گرفت؛ فرد معلول درحالیکه چشمانش بسته بود، قادر به درک مستقیم اشیاء و شناسایی آنها با حس لامسه شد.

گام بعدی تحقیقات، بررسی عملکرد دست مصنوعی بر روی سه فرد معلول دیگر است که در صورت عملکرد مناسب، پیشرفته‌ترین دست مصنوعی جهان تا پنج، شش سال آینده وارد فاز آزمایش بالینی گسترده در نقاط مختلف جهان خواهد شد.

انتهای پیام

کد N573239

وبگردی