آفتاب

چهل دختران سمنان؛ اثری تاریخی در حیاط مدرسه

چهل دختران سمنان؛ اثری تاریخی در حیاط مدرسه

‌چهل دختران سمنان یکی از قدیمی‌ترین برج‌های این استان است که در جنوب شهر سمنان واقع شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه سمنان، این برج نیمه مخروبه اما کهن که به نام برج چهل دختر یا چهل دختران اشتهار دارد در خیابان حکیم الهی سمنان و بر سر راه محلات ثلاث (کوشمغان، زاوغان و کدیور) و بین محله کوشمغان و زاوغان سمنان، واقع است.

عده‌ای از مردم سمنان پیرامون وجه تسمیه این برج تاریخی معتقدند که این برج را چهل دختر که دست از تعلقات دنیوی کشیده و تارک دنیا شده بودند، با گل و خشت ساخته‌اند.

هم‌چنین برخی بر این اعتقادند که تاریخ بنای این برج یا آتشکده به زمان قبل از اسلام برمی‌گردد و همان طور که از نام کوش مغان (کوشک مغان) و زاوغان (زاویه مغان) که در نزدیکی برج قرار دارد، برمی‌آید و با توجه به مقام مغ که پیشوای زردشتیان بود، به نظر می‌رسد که برج چهل دختران سمنان زمانی آتشکده بوده است.

این بنا به صورت هشت ضلعی منتظم به اضلاع 4.5 متر است. بنا در گذشته دارای سقف مخروبه بوده است.

در وسط هر ضلع داخلی، طاق نماهایی با قوس‌های تیزه‌دار برپا شده است و در بالای طاق‌نماها و زیر سقف رف‌های قاب مانندی از خشت ساخته شده است.

ارتفاع برج چهل دختران سمنان در بعضی بخش‌ها 10 متر و در قسمت‌های نسبتاً سالم دیگر به 12 متر نیز می‌رسد. هم‌چنین ضخامت دیوارهای آن تقریبا 50 تا 60 سانتی‌متر است.

به گزارش ایسنا در حال حاضر این برج به دلیل توسعه شهری در داخل حیاط یک مدرسه قرار گرفته است.

گفتنی است: برجی به همین نام نیز در غرب دامغان واقع شده است.

انتهای پیام

کد N573223

وبگردی