آفتاب

رئیس مجلس توضیح داد: چرا ایران از عراق حمایت می‌کند

رئیس مجلس توضیح داد: چرا ایران از عراق حمایت می‌کند

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: ایران وظیفه خود می‌داند که در کنار مردم عراق باشد، چرا که آمریکایی‌ها پس از اشغال عراق می‌خواستند عراق را به یکی از ایالت‌های خود تبدیل کنند که البته اشتباه می‌کردند.

به گزارش ایرنا از اداره اخبار و رسانه‌های گروهی مجلس شورای اسلامی، علی لاریجانی امروز (دوشنبه) در دیدار رییس اتحادیه روزنامه‌نگاران عراق و نایب رییس اول اتحادیه روزنامه‌نگاران جهان عرب اظهار داشت: مشکلاتی در دیدگاه کشورهای غربی و عربی درباره ایران وجود دارد و غرب تلاش دارد از نظر سیاسی ایران را تخریب کند چرا که ایران پس از پیروزی انقلاب مستقل شد و زیر بار دستورات آن‌ها نرفت.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات غرب با ما این است که ایران از ایجاد دمکراسی در کشورهایی از جمله عراق حمایت کرده است؛ ایران وظیفه خود می‌داند که در کنار مردم عراق باشد چرا که آمریکایی‌ها پس از اشغال عراق می‌خواستند عراق را یکی از ایالت‌های خود کنند که البته اشتباه می‌کردند؛ اما موضع ایران حمایت از کشورهای انقلابی است.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: مساله تروریسم در منطقه بسیار مهم است و در بحث داعش و ائتلاف علیه آن، ما نسبت به این ائتلاف تردید داریم. ما فکر می‌کنیم آن‌ها می‌خواهند صرفا داعش را تضعیف کنند و نه اینکه آن را از بین ببرند لذا به بمباران هوایی متوسل می‌شوند.

لاریجانی افزود: در سوریه نیز این رفتار اشتباه غرب باعث همین مشکل شد لذا باید یک ائتلاف واقعی علیه داعش تشکیل داد.

همچنین «مویداللامی» رئیس اتحادیه روزنامه‌نگاران عراق در این دیدار خطاب به لاریجانی اظهار داشت: شما یک شخصیت ملی و تاثیرگذار در سطح جهانی هستید و مواضع اصولی شما در قبال مسائل عراق بسیار واضح و مشخص بود.

وی ضمن بیان توضیحاتی در مورد اتحادیه روزنامه‌نگاران عراق و اتحادیه روزنامه‌نگاران جهان عرب گفت: اتحادیه روزنامه‌نگاران عراق دارای ۱۷ هزار روزنامه‌نگار عضو است که مهم‌ترین اتحادیه در سطح خاورمیانه است و ۱۲ هزار موسسه رسانه‌ای شامل رادیو، تلویزیون و روزنامه نیز در این اتحادیه به ثبت رسیده‌اند.

وی ادامه داد: این اتحادیه دارای یک قانون داخلی است که به تایید مجلس عراق نیز رسیده است و انتخابات آن هر سه سال یکبار برگزار می‌شود و دیوان عالی و سازمان‌های داخلی عراق به انتخابات نظارت دارند.

وی افزود: اتحادیه روزنامه‌نگاران جهان عرب نیز متشکل از روزنامه‌نگاران ۲۱ کشور عربی است و اتحادیه عضو فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران با مرکزیت بلژیک است و ما با تلاش خود موفق شدیم با همکاری کشورهای مختلف از جمله کشورهای آمریکای لاتین در آخرین اجلاس این فدراسیون، اسرائیل را از عضویت این فدراسیون خارج کنیم.

رئیس اتحادیه روزنامه‌نگاران عراق با اشاره به ۴۰۰ شهید خبرنگار در عراق گفت: در کنار رسانه‌های سنتی اکنون شاهد حضور رسانه‌های جدید هستیم که می‌تواند اثرات مطلوب و یا نامطلوب داشته باشد که باید ما نیز با استفاده از آن‌ها خود را قوی کنیم.

 

503

کد N573169

وبگردی